جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

اهتمام به راه اندازی «شبکه اجتماعی زیارت» برای زایران/ تاکید بر کاهش هزینه های سربار در عتبات عالیات

اهتمام به راه اندازی «شبکه اجتماعی زیارت» برای زایران/ تاکید بر کاهش هزینه های سربار در عتبات عالیات

رییس سازمان حج و زیارت بر راه اندازی شبکه اجتماعی زیارت تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم هر زایر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ؛ علی رضا رشیدیان در جلسه مجمع عمومی عادی شمسا اظهار کرد: از خدمات همه کارگزاران در ایران و عراق در مسیر خدمت به زایران عتبات عالیات قدردانی و تشکر می کنیم و امیدواریم که توفیق خدمت رسانی زوال نداشته باشد.

وی موضوع زیارت و اهمیت آن در فضای کنونی دنیا و جامعه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در دنیایی که تهاجم سخت و نرم به ارزشهای دینی آغاز شده کمک به اعتلای فرهنگ دینی مقدس خواهد بود چرا که خداوند جاذبه و زیبایی هایی را در این مسیر قرار داده است که تحقق یکی از این اهداف نیز زیارت عتبات عالیات محسوب می شود.

رییس سازمان حج و زیارت خطاب به همه خادمان و تلاشگران این عرصه گفت: همه خادمان باید بدانند که مسیر مقدسی را برای خدمت به زایران برگزیده اند و قطعا این راه فراتر از همه موضوعات است و مسیر عشق محسوب می شود.

رشیدیان با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، گفت: توقعی که از همه ما می رود این است که جامع تر، جهان شمول تر و دقیق تر در موضوعات مرتبط با حوزه خود تصمیم گیری و حرکت کنیم و فراتر از مسایل مادی و زمان و مکان نگرش داشته باشیم.

**سنجش ابعاد فرهنگی و اجتماعی در تصمیم گیری ها

وی افزود: باید با توجه به شرایط ذکر شده هر تصمیمی مبتنی بر سنجش ابعاد فرهنگی و اجتماعی باشد و دقت لازم در این رابطه صورت گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: این شرایط با ۸ سال جنگ تحمیلی متفاوت است چرا که در آن دوران سنگرها، خاکریز ها و دشمن مشخص بود و آسیب های ناشی از آن نیز واضح بود اما آسیب ها و دغدغه های جنگ اقتصادی متفاوت است؛ باید در این شرایط دقت لازم را داشته باشیم و تواصی به حق و صبر و تحمل را مدنظر قرار دهیم.

رشیدیان توضیح داد: جنگ اقتصادی در حوزه کاری ما هم بی تاثیر نیست که نمونه بارز آن مسئله تامین ارز سفرهای زیارتی است که در این رابطه نیز طرح ها و برنامه هایی را مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در بحث زیارت متولی محسوب می شود، گفت: نظام اسلامی متکی بر ارزشهای دینی است و قوت یافتن این موضوع اثر بخش خواهد بود؛ به گفته بزرگان، ما و بعثه مقام معظم رهبری در راستای اعتلای این ارزشهای دینی اثرگذار هستیم .

**تاکید بر پویا بودن و زمان شناسی شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی

رییس سازمان حج و زیارت همچنین به شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی استان ها توصیه کرد که پویا، زمان شناس و دقیق باشند و ضمن احصا اشکالات کاری به دنبال رفع آن باشند.

** ارایه خدمات در خور شان زایران هدف ما است

رشیدیان تاکید کرد: اصلاح ساختار و اصلاح گری خدمات نیز به صورت مستمر باید انجام گیرد؛ نباید روی فرآیندها و روندهای اجرای تعصب داشت بلکه هدف ارایه خدمات در خور شأن است.


وی افزود: هدف در حقیقت ایجاد ظرفیت و زمینه لازم برای زیارت با امنیت و عزت و کرامت زایران عزیز است بنابراین هر حال نیاز به اصلاح ساختار است که باید صورت گیرد.
رییس سازمان حج و زیارت به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع زیارت اشاره کرد و گفت: ایشان بر کرامت و عزت زایران ایرانی تاکید ویژه ای دارند و ما نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم .

رشیدیان با بیان اینکه سازمان حج و زیارت متولی اصلی زیارت در کشور است، گفت: سازمان حج و زیارت نیز برای انجام فعالیت ها در خصوص عتبات عالیات، شرکت های کارگزاران را در سراسر کشور تشکیل داده که ساماندهی کارهای ثبت نام، ایجاد کاروان ها و ارایه خدمات نیز توسط شرکتهای مرکزی شمسا انجام می‌گیرد بنابراین تمامی برنامه ها و تصمیم گیری ها از سوی سازمان و شمسا برای زایران عزیز باید به بهترین نحو صورت گیرد.


وی افزود: هدف اصلی ما باید ارتقا ارزشهای دینی و اخلاقی در زایران باشد و آنها نباید از سفر خود به سبب دغدغه هایی مانند حمل و نقل یا اسکان گلایه مند باشند؛ باید به نحوی عمل کنیم که هدف اصلی زیارت به سرانجام برسد.

**تاکید بر راه اندازی شبکه اجتماعی زیارت

رییس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه باید شبکه اجتماعی زیارت تشکیل شود، گفت: در حال حاضر شبکه های اجتماعی مسئله اصلی شده است و مردم از این شبکه ها بهره مند می شوند بنابراین باید بتوانیم هر نفر زایر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم .

به گفته رشیدیان، فردی که به زیارت مشرف شده می تواند بعد از بازگشت خود نیز با عضویت در شبکه اجتماعی زیارت به ارتقا داده های خود از زیارت مبادرت ورزد و رابطه معنوی و فرهنگی خود را حفظ کند.وی همچنین بر توجه به هدف اصلی یعنی زیارت زایران تاکید کرد و گفت: باید همه ایرادات اصلاح شود و به هدف اصلی که همان زیارت است توجه لازم صورت گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت به موضوع اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در خصوص اربعین حسینی که بخش عظیمی از زایران کشورمان در یک بازه زمانی محدود عازم عتبات عالیات می شوند نیز باید سازوکار لازم مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: می توان از راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی به عنوان یکی از راهکارهای دیپلماسی زیارت و عنصر وحدت میان جوامع و مردم دنیا بهره گرفت چرا که اربعین فقط متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست.

**استفاده از ایده ها و نوآوری ها در برنامه ریزی ها

رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد که دست اندرکاران و مسئولان ذیربط از ایده ها و نوآوری های افراد مختلف بهره بگیرند و فقط به روشهای سنتی اکتفا نکنند.

**بسته های مختلف سفر به عتبات طراحی شود

وی همچنین توجه به سلایق و درخواست های متفاوت زایران را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: مردم ما عاشق زیارت عتبات عالیات هستند ولی درخواست های متفاوت برای عزیمت دارند یعنی برخی مایل به سفر سه تا پنج روزه و برخی مایل به سفر ۱۵ روزه هستند بنابراین باید بسته های مختلف با گروه قیمتی های متفاوت تهیه و تدوین شود.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: ضمنا باید در ارایه بسته ها و خدمات نیز برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد تا تمامی زایران از خدمات رضایت داشته باشند.

رشیدیان همچنین به داشتن تعامل با دستگاههای همکار در حوزه زیارت اشاره کرد و افزود: باید تعامل لازم را با دستگاههاو سازمان های دیگر در حوزه زیارت همانند هواپیمایی و ... داشته باشیم که از طرفی قیمت زیارت برای زایران افزایش نیابد و از طرفی آنها نیز لطمه ای نبینند.

**تاکید بر دقت لازم در هزینه کردها و برنامه ریزی ها

وی تاکید کرد: ما وکیل زایر محسوب می شویم و باید منافع او را حفظ کنیم بنابراین باید در هزینه کردها و برنامه ریزی ها دقت لازم را داشته باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تبلیغ برای جذب زایر گفت: از راهکارهای تشویق برای کسانی که به جذب زایر و ایده برای تبلیغ می پردازند استفاده کنید .

**هزینه های سربار و اضافه کاسته شود

رشیدیان همچنین تاکید کرد: حتی الامکان از هزینه های سربار و اضافه کاسته شود و در عین حال این کاهش هزینه های سربار به کرامت، عزت و امنیت زایران لطمه ای وارد نکند .

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم خدمتی شایسته و در خور شأن به زایران ارایه دهیم و از طرفی شاهد شاهد زیارتی عارفانه توام با عزت و کرامت و امنیت آنها باشیم.
 

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست