جمعه 10 فروردین 1403
EN

عتبات عالیات

وضعیت ساختار عتبات باید روشن شود

وضعیت ساختار عتبات باید روشن شود
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خواستار روشن شدن وضعیت ساختارعتبات عالیات شد وبرلزوم توجه به آسیب شناسی و اصلاح آسیب ها دراین حوزه و توانمند سازی مجموعه فعال درحوزه گردشگری دینی تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر امروز درجمع نمایندگان شرکت های مرکزی کارگزاران امور زیارتی سراسرکشور تاکید کرد: درنظام مدیریتی اسلام، افرادی که مسئولیت بعهده می گیرند، موظفند با مدیریت درست، مشکلات را حل کنند و اگر نمی توانند شرعا باید کنار بروند.

وی افزود: درمتون دینی و فرمایشات امام امت (قدس سره) آمده است اگر شما می توانید خدمت کنید موظفید خود را عرضه نمایید ولی اگرنمی توانید؛ بگویید نمی توانم و مسئولیتی را اشغال نکنید.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت اهمیت زیارت و گردشگری دینی را یادآور شد و با اشاره به اینکه در روایات و ادعیه به زیارت امام حسین (ع) و ائمه معصومین علیهم السلام اکیداً توصیه شده است، اظهار داشت: هدف اصلی زیارت، بیعت با ائمه وآشنایی با دستورات و رهنمودهای این بزرگواران است.

وی با بیان اینکه در زیارت ائمه می خوانیم "اَشهَدُ اَنَّکَ تَسمَعُ کلامی و تَرَون مقامی وَ تَرُدَّ سلامی" افزود: ما امامان معصوم را زنده می دانیم و شهادت می دهیم آنها ما را می‌بینند، سلام ما را می‌شنوند و جواب سلام ما را می‌دهند، بنابراین باید تلاش کنیم این فرهنگ زنده بماند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا بیان اینکه سازماندهی اینگونه کارها نیازمند برنامه ریزی دقیق است، گفت: دفاتر خدمات زیارتی می توانند با فعالیت دراین مسیر درآمد معقول هم داشته باشند لیکن سودجویی و اجحاف به مردم خلاف شرع است.

وی تاکید کرد: اگر کسانی به عشق خدمتگزاری به مکتب اهل بیت وارد این مسیر شوند و فعالیتی انجام بدهند که به تسهیل سفر و بهره معنوی زائر منجر شود و در مقابل سودی هم عاید آن‌ها بشود از نظر شرعی مانعی ندارد، لیکن هدف اصلی باید خدمت به زائران و ایجاد بستر برای تحول روحی و معنوی آنان باشد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه امروزه دردنیا، گردشگری بعنوان یکی از بزرگترین حرفه‌ها مورد توجه جدی قرار دارد، افزود: این حوزه علاوه بر گردش مالی بالا، اشتغالزایی هم دارد و می تواند برای کشور سود آور باشد.

وی به نمونه هایی ازجذب گردشگر در کشورهای خارجی و برنامه ریزی و سرمایه گذاری دراین حوزه اشاره کرد وبا بیان اینکه در کشور ما متاسفانه به این ظرفیت عظیم بی توجهی شده است، اظهارداشت: ایران با برخورداری از تنوع آثار مذهبی، تاریخی و جاذبه های مختلف توریستی، ظرفیت خوبی برای درآمد زایی دارد و می تواند به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نیز کمک جدی کند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که می خواهند مسئولیتی بعهده بگیرند نباید ترسو و بخیل باشند، تصریح کرد: وظیفه حکومت‌ها ایجاد رفاه و شغل برای مردم است و باید بستر آن را فراهم سازند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه روشن شدن وضعیت ساختارعتبات عالیات را ضروری خواند و از اینکه تاکنون به سیاست گذاری در این حوزه توجه جدی نشده است ابراز تاسف و تصریح کرد: مسئولیت های سازمان حج و زیارت وشرکت شمسا درحوزه عتبات باید از هم تفکیک و مشخص شود، و وظایف هرکدام نیز به دقت تدوین گردد تا هردو مکمل هم در اداره امور باشند.

وی با اشاره به رقابتی که دراعزام زائر به عتبات میان آزادبرها و سازمان حج وزیارت وجود دارد، تاکید کرد: دراین شرایط رقابتی باید به گونه ای خدمت رسانی به زائران را مدیریت کنیم که رغبت مردم به این حوزه روزبه‌روز بیشتر شود و جلوی سودجویی در سفرهای زیارتی را بگیریم و از حقوق زائران دفاع کنیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به توانائی های آقای رشیدیان رئیس جدید سازمان حج وزیارت، ابراز امیدواری کرد در دوره ایشان ساختارعتبات متحول و این سازمان وظیفه سیاست گذاری و نظارت را عهده دار شود و شرکت شمسا نیز با بکارگیری نیروهای توانمند برای سفر عتبات برنامه ریزی مناسب‌تری ارائه دهد.

وی همچنین خواستارگردآمدن مجموعه دفاتر خدمات زیارتی درکشوردرقالب یک تشکل شد و توانمند سازی مجموعه فعال درحوزه گردشگری دینی را ضروری خواند.

وی گفت: امروز گردشگری بعنوان یک صنعت پررونق مورد توجه جدی جهانیان است وبصورت یک علم تدریس می شود، لذا نمی توان با نیروهای قدیمی و با سلیقه های سنتی در این حوزه موفق بود بلکه باید از روش های نو بهره گرفت.

وی اطلاع رسانی در حوزه عتبات را ضعیف خواند و خواستار آموزش نیروهای جوان و با استعداد با هدف ارائه خدمات مختلف به زائر با بهره گیری از امکانات روز شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر لزوم توجه به آسیب شناسی و اصلاح آسیب ها را خاطرنشان ساخت و با برشمردن برخی مشکلاتی که زائران درسفرهای زیارتی با آن مواجه می شوند، تصریح کرد: در نظام مدیریتی حل اینگونه مشکلات دشوار نیست و باید حتما در قراردادهایی که با طرف مقابل امضاء می شود حقوق زائر لحاظ و از آن حراست و پایداری شود.

وی با تاکید براینکه نیروهای آموزش ندیده نباید به عتبات اعزام شوند، افزود: زائربرای این سفرهزینه پرداخت می کند وسوءاستفاده ازاحساسات پاک دینی او برای توجیه مشکلاتی که درعتبات وجود دارد، خطاست و باید از امکانات موجود به نفع زائراستفاده کرد.

نماینده ولی فقیه توجه به مسایل فرهنگی و بهره‌وری معنوی درسفرهای زیارتی را ضروری خواند و با تاکید براینکه تامین امنیت زائران دراین سفرها از وظایف مهم تشکیلاتی ماست، اظهار داشت: نمی توان بیمه و تغذیه زائران را نادیده گرفت و اگر به دلیل کم توجهی در این حوزه زائری مریض شود شرعاً در قبال او مسئول هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرهمچنین با مهم خواندن دیپلماسی زیارت، تصریح کرد: دولت عراق درقبال زائرانی که از ایران به عتبات اعزام می شوند مسئولیت دارد و سفارت و کنسولگری های کشورمان باید دراین حوزه فعال‌تر وارد صحنه شوند وازحقوق زائران ایرانی دفاع کنند.

وی با بیان اینکه زائران ایرانی نیز باید قبل از سفر نسبت به شرایط عراق توجیه شوند، خواستار ارائه بسته های متنوع برای سفرهای زیارتی شد و گفت: باید با اطلاع رسانی مناسب و استفاده از2500 دفتر زیارتی درسراسر کشور برای جذب زائر تلاش و با سازماندهی دقیق و روزآمد شرایط بهتری را برای زائران فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: شبکه دفاتر خدمات زیارتی تشکل گسترده ای درسراسر کشوراست که باید هرچه بیشترتوانمند شوند و نباید کاری کرد که آن‌ها از ادامه کار در این حوزه مایوس و دلسرد شوند.

وی بر لزوم تعامل با تولیت‌ها و عتبه‌های مقدس درعتبات عالیات تاکید کرد و اظهار داشت: می توان علاوه بر استفاده از ظرفیت و امکانات عتبه ها، با مدیریت مناسب و برنامه ریزی جدی امکاناتی را در برخی اماکن زیارتی فراهم کرد و برا رضایتمندی زائران افزود.

وی در پایان با اشاره به هزینه های گزاف درمان درعراق، تاکید کرد: بیمه و توجه به بهداشت و درمان نیز از اولویت‌های مهم ماست که باید حتما به آن توجه جدی شود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست