ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

نگارخانه

حضرت فاطمه (س) ودیعه رسول اکرم (ص) برای هدایت بشر

حضرت فاطمه (س) ودیعه رسول اکرم (ص) برای هدایت بشر

حضرت فاطمه زهرا(س) عالمه ای بی نظیر است که ریشه کمالات همه معصومین(ع)، اسوه ای برای زنان و مردان، خیر کثیر، نمونه عالی از طهارت و عفاف، ام الائمه(س)، گوهر عصمت و ودیعه ای از سوی رسول گرامی اسلام(ص) برای سعادت جهانیان در تمام اعصار است.

حضرت فاطمه زهرا(س) دارای شخصیت جامع و عالی ترین ارزش ها و همچنین آیینه ای از عصمت، ساده زیستی، صبر، استقامت، فداکاری، صداقت و دفاع از ولایت است.
ایشان سلاله ای از تبار رسول الله و پرورش یافته مکتب اسلام، همسر امیرالمومنین(ع) و مادر حسنین(ع) است که 12 امام شیعه از دامن پاک ایشان برای هدایت بشر منصوب شدند.
حضرت زهرا (س) در همه زمینه ها به ویژه عبادت، همسرداری، تربیت فرزند و حضور در صحنه های اجتماعی و سیاسی برای تمام مسلمانان الگو است؛ شخصیت ایشان به قدری جامع و کامل است که سوره «کوثر»، «انسان» و آیه «تطهیر» و «مودّت» در حق آن حضرت، همسر و فرزندانش نازل شده است.
حضرت زهرا(س) در بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت به دنیا آمدند؛ پدر ایشان محمد(ص) و مادرشان خدیجه(س) نام دارد؛ پیامبر اکرم(ص) در وصف حضرت فاطمه(س) می فرمایند: «هر کس فاطمه(ع) را دوست بدارد، در بهشت با من و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش دوزخ است.»
حضرت فاطمه زهرا (س) در زمانی چشم به جهان گشود که اعراب جاهل، دختران را بی هیچ گناهی و فقط به دلیل دختر بودن زنده به گور می کردند؛ در چنین برهه ای پیامبر(ص) با بوسه بر دستان دختر خویش ارزش والایی به دختران و زنان جامعه عطا کرد و آن ها را همردیف مردان در بهره مندی از حقوق انسانی قرار داد.
نام فاطمه بر درهای بهشت درج شده است؛ فاطمه از مصدر 'ف ط م' گرفته شده؛ فَطمَ در زبان عربی به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده ‌است؛ در مورد علت این نامگذاری در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس که آن ها را دوست داشته باشد را از آتش دوزخ جدا کرده است، به این دلیل او فاطمه نامیده شده است».
از القاب آن حضرت که نشان از جایگاه بسیار رفیع ایشان دارد، لقب «سیده نساء العالمین» را می توان نام برد که «قاضی نورالله شوشتری»(شهید ثالث) در جلد 33 کتاب «احقاق الحق» نیز با استناد حدیث معتبری از پیامبر اسلام(ص) که فرموده «دخترم فاطمه بزرگ بانوی زنان جهانیان است»، این لقب را از ابتدای خلقت تا پایان جهان برای فاطمه(س) دانسته است. 
حضرت علی(ع) نیز در وصف حضرت فاطمه(س) می فرماید: «من همسر بتول(ع) هستم؛ همان کسی که سرور زنان جهانیان است.»
نویسندگان سیره و محدثان اسلامی برای حضرت فاطمه(س) لقب هایی از جمله زهرا، صدیقه، طاهره، راضیه، مرضیه، مبارکه و بتول نوشته اند که لقب زهرا(س) از شهرت بیشتری برخوردار است.
حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین مبلغ پیروی از ولایت بودند که در راه دفاع از ولایت در سوم جمادی الاخر سال 11 هجری به شهادت رسیدند. 
امروز که 14 قرن از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان می گذرد، همچنان بر تعداد ارادتمندان و شیفتگان آن حضرت افزوده می شود و بیش از گذشته به شخصیت دردانه پیامبر(ص) که سرچشمه فضایل و خوبی هاست، تأسی می شود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست