جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

آخرین خبرها از دور دوم مذاکرات حج ؛ توافق برای حذف زیاده خواهی ها و بندهای مغایر با حفظ حرمت،عزت و کرامت زائران از تفاهم نامه حج/ اعزام حجاج منوط به پذیرش شروط ایران

  • 06 خرداد 1395
  • 09:03
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 343 بازدید
  • Article Rating
آخرین خبرها از دور دوم مذاکرات حج ؛  توافق برای حذف زیاده خواهی ها و بندهای مغایر با حفظ حرمت،عزت و کرامت زائران از تفاهم نامه حج/ اعزام حجاج منوط به پذیرش شروط ایران

رئیس سازمان حج و زیارت : به سعودی ها تأکید کردیم این دوره از مذاکرات آخرین فرصت و منزلگاه تلاش برای اقامه فریضه حج است و طرف سعودی است که باید مواضع شفاف خودش را اعلام کند .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی که در راس هیئتی ایرانی برای دور دوم مذاکرات حج به عربستان سفر کرده است، در گفتگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما در خصوص  روند مذاکرات اخیر گفت: این دوره از مذاکرات به دعوت رسمی و تقاضای وزیر جدید حج عربستان انجام شد البته قبل از سفر به عربستان همانطور که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه ای اشاره فرمودند پیشنهادات و مطالبات اصولی، منطقی و بحق جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق و تضمین حقوق زائران عزیزمان طی نامه ای رسمی به وزیر جدید حج عربستان اعلام شد.

وی افزود: توقع ما این بود که خواسته ما که لحاظ کردن پیشنهادات در متن پیشنهادی تفاهم نامه بود، انجام شود و این مذاکرات بیش از این طولانی نشود تا وقت بیشتری را از دست بدهیم. یقینا این پنج ماه تأخیر از سوی عربستان در برگزاری مذاکرات، تأثیر بسیار منفی در اجرای حج خواهد گذاشت.

رئیس سازمان حج در خصوص مذاکرات اخیر توضیح داد: یک جلسه چهار ساعته ای با طرف سعودی داشتیم . جمع بندی ما بر این شد برای اینکه با تأخیر بیشتری مواجه نشویم مبنای تنظیم تفاهم نامه همان تفاهم نامه سال های گذشته باشد و روی آن متمرکز شویم و اصلاحات لازم را در تفاهم نامه پیشنهادی انجام دهیم.

مهندس اوحدی در ادامه بیان کرد: قرار شد در جلسه کارشناسی امروز متن لازم پیشنهادی برای لحاظ کردن در تفاهم نامه تهیه شود و برخی بندهایی که زیاده خواهی های عربستان بود و با اصل حفظ عزت، کرامت و حرمت زائران ایرانی مغایرت داشت، با طرف سعودی تفاهم کردیم و موافقت شد که از متن تفاهم نامه جدید حذف شود.

رئیس سازمان حج اضافه کرد: البته در خصوص خدمات کنسولی همانطور که جناب آقای دکتر جنتی نیز در مصاحبه اشاره داشتند، متاسفانه طرف سعودی هیچ پیشنهادی و راهکاری را ارائه نکرده است و وزیر جدید حج مانند گذشته وعده کرده که باید با وزارت امور خارجه کشورش هماهنگ کنند البته پیشنهاد بسیار روشن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بصورت مکتوب به آنها ارائه شده و به آنها تأکید کردیم این هم بایستی در تفاهم نامه لحاظ شود.

سرپرست هیئت مذاکره کننده حج جمهوری اسلامی ابراز کرد: به نظر می آید همچنان عدم انسجام و هماهنگی و تصمیم گیری واحد در میان دستگاه های عربستان علت اصلی کندی مذاکرات حج است البته تا ساعتی دیگر مذاکرات هیئت مجددا آغاز می شود و وزیر حج در مذاکرات حضور دارد. امیدواریم سعودی ها بتوانند به یک جمع بندی متقن برسند و پیشنهاداتی که حقوق زائران ما است، در متن تفاهم نامه لحاظ شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص امکان برگزاری حج برای زائران جمهوری اسلامی ایران گفت: به  وزیر حج سعودی نیز بصورت شفاف تأکید کرده ایم که این دوره از مذاکرات آخرین فرصت و منزلگاه تلاش برای اقامه فریضه حج است و طرف سعودی است که باید مواضع شفاف خودش را اعلام کند .

اوحدی در خاتمه تأکید کرد: اعزام زائران ایرانی به حج منوط به پذیرش شروط منطقی جمهوری اسلامی و در واقع تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ حرمت و کرامت و عزت آنان است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست