جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

امام علی(ع)؛ مظهر عدالت گستری و خردورزی

امام علی(ع)؛ مظهر عدالت گستری و خردورزی
سیزدهم رجب سالروز میلاد با سعادت حضرت علی(ع) سرچشمه زلال انسانیت و شجاعت است. امام همامی که در سیره سیاسی خویش با اجرای عدالت و خردورزی الگویی شایسته از حکومت داری در اسلام را به تصویر کشید و آینه تمام نمای صفات حق در میان پیروانش شد.

«سعادتمند حقیقی کسی است که علی را در حیات او و پس از رحلتش دوست بدارد.» این جملات بخشی از سخنان پیامبر اکرم(ص) درباره مولای متقیان(ع) است که در میان جمعی از یاران خویش به آن اشاره کردند.

13 رجب سالروز ولادت با سعادت پیشوای متقیان، علی بن ابی طالب(ع) است. والامقامی که پروردگار، خانه مقدس خویش را مامنی امن برای لحظه میلادش قرار داد و اینگونه فاطمه بنت اسد از پرهیزگارترین بانوان و همسر گرامی حضرت ابوطالب(ع) به فرمان خدا، قدم در آن گذاشت تا عرشیان او را برای تولد مولود کعبه یاری رسانند.

حضرت علی(ع) نخستین فردی بود که پس از برگزیدن شدن حضرت محمد(ص) به مقام نبوت به اسلام ایمان آورد و در مدت سه سال دعوت مخفیانه و پس از آن دعوت آشکار به اسلام، آن بزرگوار را در مسیر سنگین رسالت یاری رساند.

سیره و روش حضرت علی(ع) از سرسپردگی کامل او در برابر فرمان پروردگار نشات می گرفت و بر پایه اسلام ناب محمدی شکل گرفته بود تا فریاد حق طلبی اش را از میان کفر و نفاق به گوش پیروان خویش برساند و اینگونه نهال نورسیده اسلام را جانی تازه بخشد.

پس از هجرت پیامبر اسلام(ص) به مدینه، حضرت محمد(ص) فرمان برادری مسلمانان را صادر کردند و با امیرمومنان(ع) پیمان برادری و اخوت بستند. در این زمان حضرت علی(ع) آیه های قرآن را با دقت می نگاشتند و به همین دلیل این امام همام را از کاتبان وحی و حافظان قرآن به شمار می آورند.

پیامبر اکرم(ص) پس از پایان مراسم حج در آخرین سال زندگانی پر برکتشان، در خطبه ای حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و برادر خویش معرفی کردند و فرمودند:«هر کس که من مولا و رهبر او هستم، علی هم مولا و رهبر او است.»

علی ابن ابیطالب(ع) به دلیل شرایط خاص آن روزگار از حکومت کناره گرفت و به هدایت و راهنمایی جامعه پرداخت اما پس از 25 سال دوری از حکومت، خلافت را برعهده گرفت تا اینگونه عدالت راستین و اسلام ناب محمدی را گسترش دهد.

سرانجام دشمنان خاندان اهل بیت(ع) در 19 رمضان 40 هجری در هنگام انجام دادن فریضه الهی آن امام همام را مجروح کردند و در نهایت حضرت علی(ع) پس از 2 روز در 21 رمضان به شهادت رسید.

سیزدهم رجب افزون بر شادمانی میلاد مظهر عدالت و خردورزی به عنوان روز «پدر»، حریم و حرمت مقام بلند ایشان را یادآور می شود و چه نیکو روز میلاد مولای پرهیزگاران که از سلسله بزرگ­ترین، مهربان ترین و بهترین پدران امت محسوب می شود، به نام روز پدر برگزیده شده است.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست