جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

تازه ترین برنامه ریزی ها برای حج تمتع 99/آخرین جزییات نام نویسی متقاضیان در کاروانهای حج

  • 06 اردیبهشت 1399
  • 09:36
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1681 بازدید
  • Article Rating
تازه ترین برنامه ریزی ها برای حج تمتع 99/آخرین جزییات نام نویسی متقاضیان در کاروانهای حج
سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت از تازه ترین برنامه ریزی ها برای حج تمتع 99 و نام نویسی متقاضیان در کاروانها خبر داد و گفت: در صورت فروکش کردن بحران کرونا وعادی شدن شرایط اعزام های حجاج با تمهیدات بهداشتی انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، اکبر رضایی درباره برنامه‌ریزی برای حج تمتع ۹۹ گفت: در شرایط کنونی با توجه به بحران کرونا در کشورهای مختلف دنیا و حساسیت‌های موجود ما نیز پیرو تاکیدات رئیس سازمان حج و زیارت برنامه ریزی ها را بر مبنای معیارهای دقیق علمی و رعایت شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی و پروتکل‌های تدوین شده مربوطه انجام می‌دهیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی های حج 99 مطابق زمان بندی قبلی در حال انجام است و با توجه به اینکه برنامه‌های حج زمان بر می باشد کار به روال عادی انجام و تدارکات لازم صورت می گیرد تا وضعیت مشخص شود.

سرپرست معاونت حج وعمره سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت بر پایه حفظ سلامت، عزت، کرامت و امنیت حجاج است، گفت: با توجه به شرایط کنونی برای حج 99 با توجه به شرایط مختلف برنامه ریزی هاو پیش‌بینی‌ های لازم صورت گرفته است.

**تکمیل بیش از 72 درصد ظرفیت کاروان ها
رضایی در ادامه در زمینه ثبت نام از متقاضیان حج 99 هم گفت : تا کنون بیش از 72 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل شده و نام‌نویسی از متقاضیان طبق اطلاعیه‌های اخیر سازمان ادامه دارد.

رضایی اضافه کرد: نام‌نویسی از اولویتهای دارای قبوض ودیعه‌گذاری تا پایان خرداد ماه سال 86 در حال انجام است و همه متقاضیان باید برای ثبت‌نام در یکی ازکاروان‌های دارای ظرفیت خالی به سامانه https://reserve.haj.ir مراجعه و نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.
به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال 87 هزار و 550 زائر و عوامل اجرایی (اعم ازکادر پزشکی، خدمات، نیروهای ستادی و اجرایی، امور کنسولی، حمل و نقل و غیره ) به عربستان اعزام می شوند که نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

**پیشی گرفتن بانوان در نام نویسی حج 99
رضایی در ادامه گفت: از میان ثبت نام شدگان تاکنون، 53 درصد بانوان و 47 درصد آقایان هستند.

** ششم تیرماه آغاز اعزام ها در صورت عادی بودن شرایط
سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره تاریخ اعزام ها و بازگشت زائران نیز اظهار کرد: در صورت عادی بودن شرایط، نخستین کاروان زائران حج 99، ششم تیر ماه امسال راهی سرزمین وحی شده که نخست در مدینه منوره اسکان می‌یابند؛ زمان بازگشت نخستین کاروان نیز 15 مرداد ماه خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شیوع بیماری کرونا کاهش یابد و حج تمتع انجام پذیرد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، مسکن، تغذیه و … متناسب با شرایط پیش بینی شده است؛ بنابر تمهیدات اندیشیده شده زائران ایرانی از 19 ایستگاه پروازی و توسط ناوگان هوایی کشورمان به عربستان سفر می‌کنند.
رضایی توضیح داد: حدود نیمی از کاروان‌ها مدینه قبل و نیمی مدینه بعد خواهند بود؛ مدت زمان حضور زائران در مدینه منوره 5 شب و 6 روز برنامه ریزی شده است.

**آغاز معاینات پزشکی زائران در نیمه اول اردیبهشت ماه
وی همچنین درباره معاینات پزشکی و تایید استطاعت جسمی زائران هم گفت : یکی از شرایط وجوب حج استطاعت جسمی است بنابراین معاینات پزشکی نیز همانند سال‌های قبل با دقت انجام می‌گیرد و با توجه به شرایط مربوط به شیوع کرونا، این معاینات در نیمه اول اردیبهشت با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت توسط کادر پزشکی به انجام می رسد.

**آموزش زائران به صورت غیر حضوری و حضوری
رضایی درباره موضوع آموزش زائران نیز اظهار کرد: براساس هماهنگی به عمل آمده با حوزه فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری مقرر شده که آموزش‌ها به دو شیوه غیرحضوری و حضوری انجام شود؛ پس از انجام معاینات پزشکی، فرآیند آموزش غیرحضوری آغاز و بعد از آن هم آموزش حضوری در صورت مهیا شدن شرایط، صورت می‌گیرد.

**در صورت تعطیلی حج 99، اولویت اعزام سال آینده با حفظ کنندگان ثبت نام است
وی همچنین درباره احتمال تعطیلی حج تمتع امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: در این صورت، اولویت اعزام سال آینده با زائرانی خواهد بود که وضعیت ثبت‌نام فعلی خود را حفظ کرده باشند که در این صورت در بخش هزینه‌های ارزی نیز هیچگونه افزایش قیمتی شامل آنان نخواهد شد.

رضایی در پاسخ به پرسشی درخصوص افرادی که انصراف می دهند، گفت: در صورت انصراف وجوه متقاضیان عودت داده می شود اما برای جلوگیری از اختلال در برنامه ها به ناچار نسبت به جایگزینی افراد انصرافی اقدام می گردد و بدیهی است که اولویت اعزام در صورت تعطیلی حج 99 ، در حج سال آینده با کسانی است که ثبت نام خود را حفظ کرده اند.
وی افزود: به طور طبیعی اولویتی برای اعزام افراد انصرافی نداریم و فقط افرادی که ثبت نام کرده‌اند در اولویت حج تمتع قرار دارند .

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در صورت لغو حج امسال، برای اعزام‌های سال آینده، افزایش هزینه ارزی نخواهیم داشت، گفت: اعزام‌ها با نرخ ارزی امروز محاسبه می‌شوند که البته بخش اندکی از هزینه‌ها مربوط به افزایش هزینه‌های ریالی داخل ایران است که قابل توجه نیست.

**قیمت کاروانهای حج تمتع 99
سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: حداقل هزینه اعزام ۳۳ میلیون تومان و حداکثر ۴۱ میلیون تومان است که البته با توجه به برنامه ریزی های انجام شده این مبالغ نیز در دو مرحله از زائران دریافت می شود.

رضایی، حج را برای جهان اسلام مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: به همین دلیل باید هم اهمیت حج و هم سلامت حجاج در اعزام‌ها در نظر گرفته شود و در صورت عادی بودن شرایط تمامی اعزام های حجاج ایرانی در رفت و بازگشت با رعایت موارد و الزامات بهداشتی خواهد بود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.