جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

با دخالت امريكا و ديگران در عراق بشدت مخالفيم

با دخالت امريكا و ديگران در عراق بشدت مخالفيم
رهبر انقلاب با اشاره به تحولات اخير عراق تأكيد كردند: پشت پرده فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي در عراق، قدرتهاي غربي سلطه‌گر و در رأس آنها رژيم آمريكا قرار دارند و جمهوري اسلامي ايران ضمن مخالفت شديد با هر گونه دخالت آمريك...

رهبر انقلاب با اشاره به تحولات اخير عراق تأكيد كردند: پشت پرده فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي در عراق، قدرتهاي غربي سلطه‌گر و در رأس آنها رژيم آمريكا قرار دارند و جمهوري اسلامي ايران ضمن مخالفت شديد با هر گونه دخالت آمريكا در مسائل داخلي عراق، معتقد است مردم و دولت و مرجعيت ديني اين كشور توانائي پايان‌دادن به اين آتش‌افروزي را دارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يكشنبه) در ديدار با رئيس و مسئولان عالي دستگاه قضائي و همچنين رؤساي كل دادگستري‌ها و دادستانهاي مراكز استانها، ضمن بيان شش اولويت اصلي براي دوره جديد ۵ ساله رياست آيت الله آملي لاريجاني در قوه قضائيه، همكاري و همدلي و يكصدائي رؤساي سه قوه در مسائل كلان و مصالح عمومي كشور را بسيار ضروري و مهم برشمردند و با اشاره به تحولات اخير عراق تأكيد كردند پشت پرده فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي در عراق، قدرتهاي غربي سلطه‌گر و در رأس آنها رژيم آمريكا قرار دارند و جمهوري اسلامي ايران ضمن مخالفت شديد با هر گونه دخالت آمريكا در مسائل داخلي عراق، معتقد است مردم و دولت و مرجعيت ديني اين كشور توانائي پايان‌دادن به اين آتش‌افروزي را دارند.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با گراميداشت ياد و خاطره شهداي هفتم تير به ويژه شهيد آيت الله بهشتي و همچنين تجليل از شهيد آيت الله قدوسي، مهمترين ويژگي دستگاه قضايي نسبت به قواي ديگر را، تضمين تحقق اقامه حق و عدل از جانب همه دستگاه‌هاي نظام اسلامي دانستند و گفتند: بر همين اساس توقعات از قوه قضائيه بالا است و با توجه به تواناييها و صلاحيت‌هاي برجسته رياست اين قوه كه عالِمي فاضل، متدين، مجتهد، خوش فكر، انقلابي، آگاه به مسائل و شجاع است، تحقق توقعات و اهداف مورد نظر امكان پذير به نظر مي‌رسد.

رهبر انقلاب اسلامي ضمن تشكر و قدرداني از تلاش‌هاي رئيس قوه قضائيه و مسئولان عالي اين قوه در ۵ سال گذشته، شش اولويت اصلي را براي دوره جديد بيان كردند.

«ساز و كار ويژه و روشن براي اجراي سياستها» اولين اولويتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و گفتند: بايد ساز و كار ويژه و روشني براي نظارت و اجراي سياست‌هاي مربوط به قوه قضائيه و تبديل اين سياست‌ها به برنامه و عملياتي شدن همه آنها، تدارك ديده شود.

حضرت آيت الله خامنه اي دومين اولويت اصلي دستگاه قضائي را «نظارت بر عملكردها اعم از عملكرد قضات و عملكرد مديران» برشمردند و خاطر نشان كردند: اين نظارت‌ها بايد بگونه اي جدي و گسترده باشند كه اشكالات و شكايات از برخي عملكردها، به پايين‌ترين سطح ممكن برسد.

ايشان به موضوع «لزوم عدم تأخير در اجراي احكام» بعنوان سومين اولويت اشاره كردند و افزودند: برخي تأخيرهاي طولاني در اجراي احكام، معلول برخي نقيصه‌ها است كه بايد شناسايي و برطرف شوند.

رهبر انقلاب در خصوص اطاله دادرسي يك نكته را متذكر شدند و گفتند: كاهش آمار ميانگين اطاله دادرسي، خوب است اما بايد توجه شود كه چه تعداد پرونده در محدوده مدت زمان حداكثريِ اين آمار ميانگين، بررسي مي‌شوند كه اگر اين آمار بالا باشد، بايد كاهش يابد.

«كادرسازي و جانشين پروري»، اولويت چهارمي بود كه حضرت آيت الله خامنه اي به آن اشاره كردند و در خصوص «پيشگيري از جرم» به عنوان اولويت پنجم افزودند: پيشگيري از جرم يك موضوع فرا قوه اي است، بنابراين قوه قضائيه براي پيشگيري از جرم بايد ارتباط خود را با دستگاههاي مرتبط با اين موضوع، مستحكم و نقاط اشتراك با آنها را تقويت كند.

ايشان خاطر نشان كردند: پيشگيري از جرم، يك موضوع كاملا علمي، نيز است و بر همين اساس بايد براي شناسايي عوامل جرم و آسيب‌هاي ناشي از آن با صاحبنظران و كارشناسان اين موضوع مشورت و همكاري شود.

ششمين و آخرين اولويتي كه رهبر انقلاب اسلامي بيان كردند، «افزايش همكاري‌هاي سه قوه» بود.

حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: سفارش هميشگي و موكد من به روساي قوا، افزايش همكاريها است كه اين همكاريها شامل دو عرصهٔ مسائل درون دستگاهي، و مسائل كلان كشور است.

ايشان تأكيد كردند: در مجموعه نظام اسلامي بايد در مسائل گوناگون، «هم‌صدايي» از روساي قوا شنيده شود.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مواضع بسيار خوب، متقن، مستدل و منطقي آيت الله آملي لاريجاني در مسائل گوناگون خاطر نشان كردند: همكاريها و همفكري‌هاي روساي سه قوه مي‌تواند به گسترش اين مواضع در بخش‌هاي مختلف حكومت كمك كند.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اين كه مصالح ملي كشور از همه امور بالاتر است، گفتند: روساي سه قوه بايد جلسات مشترك خود را بيشتر كنند زيرا اين نشست‌ها به باز شدن گره‌ها و پيشرفت امور و بر طرف شدن برخي گله گذاري‌ها كمك زيادي مي‌كند.

ايشان در خصوص مسائل مهم كشور، تأكيد كردند: گره هايي كه در كشور وجود دارند و حتي آنچه كه براي برخي توهم گره بودن است، همه قابل بازگشايي است به شرط آنكه قدري به خودمان و توانايي‌هاي داخلي تكيه كنيم.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: يكي از چالشهاي اصلي كشور، خصومت و مخالفت جدي نظام سلطه غرب با نظام اسلامي است كه بايد اين حقيقت را فهميد و درك كرد.

ايشان خاطرنشان كردند: اگر خصومت نظام سلطه را متوجه نشويم، در تحليل مسائل كشور دچار اشتباه خواهيم شد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: كساني كه حاضر نيستند برخورد خصمانه جبهه دشمن را ببينند، همانند كساني هستند كه چشم خود را به روي دشمن مي‌بندند.

ايشان علت اصلي دشمني نظام سلطه با جمهوري اسلامي ايران را، «سخن نو» نظام اسلامي و «متزلزل شدن بناي نظام سلطه» دانستند و با اشاره به تحولات اخير عراق گفتند: در قضيه عراق قدرتهاي سلطه گر غربي و بطور مشخص رژيم ايالات متحده آمريكا، درصدد سوء استفاده از جهالت‌ها و تعصب‌هاي تعدادي عوامل بي اختيار هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: هدف اصلي از قضاياي اخير در عراق، محروم كردن مردم اين كشور از دستاوردهايي است كه عليرغم حضور و دخالت آمريكا بدست آورده اند، كه مهمترين آن، حاكميت نظام مردم سالاري است.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: آمريكا از روال كنوني در عراق يعني برگزاري انتخاباتي با مشاركت خوب مردم و تعيين گزينه‌هاي مورد اعتماد مردم، راضي نيست زيرا آمريكا به دنبال آن است كه عراق تحت سلطه قرار گيرد و افراد گوش به فرمان آمريكا، حاكم باشند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان مقامات آمريكايي كه تلاش دارند، قضاياي عراق را يك جنگ مذهبي قلمداد كنند، افزودند: آنچه كه در عراق روي داده است، جنگ شيعه و سني نيست، بلكه نظام سلطه با استفاده از پس مانده‌هاي رژيم صدام بعنوان مهره‌هاي اصلي و عناصر تكفيريِ متعصب به عنوان پياده نظام، تلاش براي برهم زدن ثبات و آرامش عراق و تهديد تماميت ارضي اين كشور دارد.

ايشان خاطر نشان كردند: عوامل اصلي فتنه در عراق، با سني‌هاي مومن و معتقد به استقلال عراق همان اندازه خصومت دارند كه با شيعه دشمن هستند.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند دعواي اصلي در عراق ميان كساني است كه ميخواهند عراق به اردوگاه آمريكا ملحق شود و كساني كه خواهان استقلال عراق هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اين كه خود عراقي ها، قادر به مقابله با اين آتش افروزي و از بين بردن آن هستند افزودند: ما با دخالت آمريكاييها و ديگران در مسائل داخلي عراق بشدت مخالفيم و آن را تأييد نمي‌كنيم زيرا معتقديم دولت و ملت عراق و مرجعيت ديني اين كشور توانايي تمام كردن اين فتنه را دارند و ان شاء الله آن را تمام خواهند كرد.

در ابتداي اين ديدار آيت الله آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه گزارشي از عملكرد پنج سال گذشته دستگاه قضايي ارائه كرد و گفت: ارتقاي كمي و كيفي نيروي انساني، آموزش‌هاي بدو خدمت و حين خدمت، ارتقاي علمي قوه قضاييه با تاسيس دو پژوهشگاه تخصصي در قم و تهران، تشديد ساز و كارهاي نظارتي دادسراي انتظامي قضات، ديوان عالي كشور و مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه، بكارگيري فناوري‌هاي نوين و گسترش خدمات الكترونيك، اصلاح ساختارها و تشكيلات و تدوين لوايح مهم مورد نياز دستگاه قضايي از جمله لايحه پليس قضايي و لايحه جامع وكالت، از جمله اقدامات مهم دستگاه قضايي بوده است.

آيت الله آملي لاريجاني مهمترين چالش‌هاي قوه قضاييه را «بودجه» و «استقلال در استخدام» خواند و در خصوص كاهش زمان رسيدگي به پرونده‌ها افزود: متوسط زمان رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي نسبت به كشورهاي ديگر قابل قبول است.

وي همچنين با تاكيد بر تعامل قوا گفت: تلاش مي‌كنيم در عين حفظ استقلال دستگاه قضايي با قواي مجريه و مقننه تعامل خوبي داشته باشيم.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.