شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

فرایند نام نویسی زایران اربعین حسینی در سامانه سماح چگونه است ؟

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در خصوص فرایند نام نویسی متقاضیان حضور درعتبات در ایام اربعین حسینی توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آقای حمیدرضا محمدی در خصوص ثبت نام در سامانه سماح برای متقاضیان سفر در ایام اربعین حسینی گفت:افرادی که می خواهند در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند باید به سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir مراجعه نمایند و روند نام نویسی را انجام دهند.وی افزود: این نام نویسی به سایر دستگاهها و کمیته های زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین حسینی کمک می کند تا براساس جامعه آماری ثبت نام برنامه ریزی های مناسب برای ارائه خدمات مطلوب به زائران داشته باشند.بدین جهت تاکید ستاد مرکزی اربعین حسینی هم نام نویسی درسامانه سماح است.
معاون عتبات سازمان حج و زیارت اعلام کرد: امسال شرایط مناسبی از قبیل خدمات متنوع بیمه ای، ارایه اطلاعات و آگاهی ها پیش از سفر، مرز خروجی و .... را در سامانه سماح طراحی و ارائه کرده ایم.
وی با بیان اینکه امسال برای موسم اربعین حسینی، سامانه سماح بازطراحی و بازنویسی شده است گفت: دانستنی های مرتبط با سفر، ملاحظات دستگاههای مختلف اعم از بهداشتی و درمانی، کنسولی، آموزشی و فرهنگی، دانستنی های مرزها و ... در سامانه وجود دارد و متقاضیان می توانند این اطلاعات را در سامانه مشاهده و مطالعه کنند. معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متقاضیان بعد ازثبت اطلاعات مربوط درسامانه باید تلفن شخصی خود را ثبت کنند گفت: ثبت تلفن برای ارتباط و اطلاع رسانی های به موقع به زائرین می باشد؛ همچنین در اختیار داشتن تلفن در امداد و امور گمشدگان نیز بسیار راه گشاست.
به گفته محمدی ، براساس تاکید وزارت بهداشت که از طریق سامانه سماح نیز اطلاع رسانی شده است بخشی از بیماران از سفر اربعین منع شده و به دسته ای از بیماران نیز توصیه شده است که حتی الامکان اعزام نشوند که حتما مورد توجه متقاضیان گرامی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه امکان نام نویسی به صورت گروهی برای سفر اربعین حسینی فراهم است گفت: افرادی که به صورت خانوادگی یا گروهی مشرف می شوند حتما نام نویسی را به صورت گروهی انجام دهند چراکه این مهم به تسهیل خدمت رسانی مطلوب تر همانند امداد و راهنمایی گمشدگان موثر است.
محمدی درباره انتخاب مرز خروجی در سامانه سماح گفت: این مهم برای تسهیل و مدیریت فرایند اعزام از مرزهای 6 گانه است؛ برای خروج از هر مرز یک ظرفیت در نظر گرفته شده است یعنی اگر سقف خروجی ازیک مرز به صورت روزانه به اتمام برسد ، زایران باید تاریخ دیگری را انتخاب نمایند یا اگر اصرار به تشرف در یک تاریخ مقرر را دارند اما سقف مرز انتخابی پر شده است می توانند مرز دیگری را انتخاب نمایند.
وی با بیان اینکه انتخاب مرز خروجی در کنترل خروجی زایران و نظم در تردد ضروری است گفت: زمانی که متقاضیان عزیز تاریخ و مرز خروجی را انتخاب کنند، نموداری از تردد روزانه سال گذشته زایران به آنها نشان داده می شود که شرایط روزهای پرتردد سال گذشته را ملاحظه نمایند و قطعا این روند درتصمیم گیری مطلوب موثر است.
معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متقاضیانی که شرایط خاص دارند از روزهای کم تردد استفاده کنند، گفت: تاکید می شود که با توجه به محدودیت زیرساخت های طول مسیر و کشور میزبان در این ایام، عزیزان مدت زمان سفررا حداکثر 5 تا 7 روز مدیریت نمایند تا سایرین هم از این سفر بهره مند شوند.
وی با اشاره به تمهیدات مناسب بیمه ای برای زایران اربعین حسینی در سامانه سماح گفت: امسال ابتکار مناسبی صورت گرفته و بنابر درخواست متقاضیان در سنوات قبل، فرصت انتخاب برای دریافت خدمات بیمه ای ایجاد شده است و سه بسته بیمه ای طراحی شده است.محمدی تصریح کرد: دراین خصوص سه بسته با تنوع قیمتی 35 و 45 و 55 هزار تومانی وجود دارد که متقاضیان باید یکی را انتخاب نمایند که البته پوشش بیمه ای و تعهدات این بسته های بیمه ای متفاوت است.
وی افزود: پوشش خدمات و تعهدات مالی بیمه ای نسبت به سال قبل از 40 تا حدود 70 درصد افزایش یافته است که امیدواریم همه متقاضیان با نام نویسی در سامانه سماح از این خدمت نیز بهره مند شوند.

معاون عتبات عالیات درپایان توصیه کرد که متقاضیان نام نویسی را به روزهای آخر موکول ننمایند و برای تسهیل درامور و دریافت خدمت رسانی مطلوب، هرچه سریعتر به ثبت نام درسماح مبادرت کنند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :