یکشنبه 15 مهر 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

چراغ همه ایستگاههای حمل و نقل درون شهری مکه مکرمه روشن شد؛ اتوبوس ها با آمادگی کامل در حال جابجایی مسافران

 چراغ همه ایستگاههای حمل و نقل درون شهری مکه مکرمه روشن شد؛ اتوبوس ها با آمادگی کامل در حال جابجایی مسافران
فعالیت همه ایستگاههای حمل و نقل درون شهری مکه مکرمه که از پنجم ذی الحجه به صورت موقت تعطیل شده بود به صورت کامل از سرگیری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ بنابر قوانین کشور میزبان در روزهای منتهی به موسم ایام تشریق و به جهت آماده سازی مشاعر مقدسه برای همه زایران ، تردد اتوبوس های حمل و نقل درون شهری به صورت موقت از پنجم ذی الحجه تعطیل شد.
بدین جهت ارایه خدمات و سرویس رسانی به زایران کشورمان نیز در همین مدت زمان تعطیل شد و براساس برنامه ریزی های همه ساله کشور میزبان قرار بود که خدمات از روز چهاردهم از سرگرفته شود.
برهمین اساس و بنابر برنامه ریزی های واحد حمل و نقل درون شهری و با برداشته شدن موانع تردد اتوبوس ها از سوی پلیس مکه، از روز پنجشنبه 31 خرداد ماه تا امروز جمعه یکم تیرماه همه ایستگاههای حمل و نقل درون شهری راه اندازی شده و در حال خدمات رسانی به حجاج ایرانی می باشند.

ایستگاههای حمل و نقل درون شهری زایران کشورمان شامل؛ ایستگاه جمرات، ایستگاه مظله، ایستگاه کدی ، ایستگاه اجیاد و ایستگاه غزه می باشد و ایستگاههای باب علی و باب ملک نیز ایستگاههای مخصوص اتوبوس های عمومی یا اتوبوس های چرخشی می باشند.
ایستگاه جمرات و مظله به ایستگاه باب علی متصل است و ایستگاه کدی نیز به ایستگاه باب ملک متصل می باشد؛ یعنی برخی زایران بعد از سوار شدن به اتوبوس های مخصوص خود از کنار هتل به ایستگاه جمرات یا کدی منتقل و در مرحله بعد با اتوبوس های چرخشی یا عمومی به ایستگاههای باب علی و باب ملک که کنار حرم قرار دارد منتقل می شوند. زائران مستقر در هتل های منطقه مظله نیز پس از عبور از پل یا زیرگذر عابر پیاده به محل مشخص شده در ایستگاه مظله رفته و با سوار شدن بر اتوبوس های چرخشی یا عمومی به ایستگاه باب علی منتقل می شوند.
اما زایرانی که از هتل به ایستگاه اجیاد یا غزه منتقل می شوند فقط با یک اتوبوس این مسیر را طی می کنند.
سیستم حمل و نقل درون شهری یا نقل صلوات از هتل به حرم و از حرم به هتل برنامه ریزی شده است و خدمت رسانی مداوم در طول شبانه روز به زایران انجام می گیرد.
در حج تمتع امسال زایران ایرانی 40 هتل از ایستگاه جمرات و مزه له به «باب علی» تردد می کنند؛ زایران 11 هتل نیز از ایستگاه غزه تردد می نمایند؛ زایران 4 هتل ما به ایستگاه اجیاد وصل می باشد؛ زایران 6 هتل ما نیز به ایستگاه کدی و «باب ملک» متصل هستند. ضمن اینکه زایران 2 هتل ما نیز به صورت پیاده به مسجد الحرام تردد می کنند چراکه در مسیر نزدیک و کوتاه به حرم قرار دارند.
در موسم حج تمتع امسال 21 خط اتوبوس رو در اختیار داریم که خدمات به نحو شایسته ای در حال انجام است.
در حدود 36 هزار نفر از جمعیت زایران ایرانی از مسیر جمرات به باب علی (اتوبوس های چرخشی و عمومی) و سپس به حرم عزیمت می کنند؛ بیش از 12 هزار نفر نیز از ایستگاه مظله به باب علی (اتوبوس های چرخشی و عمومی) و سپس به حرم تردد می کنند؛ بیش از 8 هزار و 500 نفر نیز از ایستگاه کدی به باب ملک(اتوبوس های چرخشی و عمومی) عزیمت می کنند؛ حدود 18 هزار نفر از زایران نیز از ایستگاه غزه و مستقیما به حرم راهی می شوند؛ همچنین 8 هزار نفر نیز از ایستگاه اجیاد به صورت مستقیم رهسپار حرم می شوند.
نیروهای حمل و نقل درون شهری با کاور و کلاه سبزرنگ به صورت شبانه روزی در 5 ایستگاه ذکر شده شامل جمرات، مظله، اجیاد ، کدی و غزه حضور دارند و به خدمت رسانی برای زایران کشورمان می پردازند و علاوه بر نظارت بر انجام خدمات رسانی نقل صلوات زائران را در هنگام سوار و پیاده شدن از اتوبوس در ایستگاهها راهنمایی می کنند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :