پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

وجود فقر در جامعه به دلیل ظلم اغنیا به فقراست

وجود فقر در جامعه به دلیل ظلم اغنیا به فقراست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره توجه به امور فقرا و مظلومین از دیدگاه اسلام گفت: در روایات آمده است که اگر در جامعه ای فقر وجود داشت بدانید به خاطر ظلمی است که اغنیا به فقرا می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از سایت حج ، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی عسکر» در جلسه هفتگی کارکنان و کارمندان سازمان حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری افزود: از این رو باید حس نوع دوستی در جامعه تقویت شود و به هر میزان که می توانیم در راه خدا انفاق کنیم تا این امر در جامعه نهادینه شده و فرهنگ ناب اسلامی در جامعه بیش از گذشته توسعه یابد.

وی ادامه داد: در واقع گسترش فرهنگ اسلامی سبب مصونیت جامعه در برابر بسیاری از آسیب های اجتماعی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، توجه دین مبین اسلام به ارزش های انسانی را از ویژگی های مهم این دین مبین دانست و گفت: یکی از توصیه های اکید پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بویژه در ماه مبارک رمضان، کمک به فقرا و محرومان و تقویت حس نوعدوستی در مردم است که چنین ویژگی در سایر ادیان به این گستردگی وجود ندارد.



** صله رحم در ماه رمضان

وی افزود: آیات و روایات به صله رحم و رسیدگی به خویشاوندان بویژه در ماه مبارک رمضان تاکید کرده اند، همچنین توصیه به دادن افطاری و اطعام دیگران و کارهایی از این قبیل از جمله امور پسندیده ای است که مورد تاکید بسیار قرار دارد.



** اسلام و رفاه جامعه

سرپرست حجاج ایرانی به برنامه های اقتصادی از منظر اسلام پرداخت و گفت: اسلام در برنامه ریزی های اقتصادی به حدی دقیق است که اگر اجرا شود، فقر را ریشه کن کرده و تبعیض را از جامعه دور می سازد.

وی تصریح کرد، در جامعه اسلامی یک پنجم درآمد مردم به عنوان خمس و بخشی دیگر به عنوان زکات پرداخت می شود، اگر پرداخت خمس و زکات کفاف مخارج جامعه را ندهد، مسایل دیگری مانند انفاق مطرح می شود.

قاضی عسگر تاکید کرد: بر اساس آموزه های اسلامی، مردم بگونه ای باید زندگی کنند که حریص به دنیا نشوند و مساله قناعت را از نظر دور ندارند. انسان مسلمان باید به آن چیزی که دارد قانع باشد زیرا اسلام همواره حریص بودن را به عنوان یک خصلت ناپسند، مورد مذمت قرار داده است.



** اسلام و تاکید بر روابط اجتماعی

سرپرست حجاج ایرانی، دین مبین اسلام را دینی کامل و همه جانبه دانست که همواره بدنبال تحکیم پیوندهای اجتماعی میان افراد جامعه است.

وی افزود: در بحث ارتباطات مردم با یکدیگر، اولین حلقه ارتباطی فرد با اعضای خانواده مانند پدر، مادر و یا فرزندان است که اسلام در خصوص چگونگی ارتباطات میان آنها توصیه های فراوانی دارد.

قاضی عسکر گفت: حلقه بعدی ارتباطات اجتماعی انسان، ارتباط با «خویشاوندان» است که در روایات اسلامی از آن به عنوان «صله رحم» یاد می شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ارتباط با همسایگان و همکیشان را از مراحل دیگر از سلسله مراتب اجتماعی انسان دانست و افزود: اسلام مسلمانان را مکلف نموده که نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند و در رفع مشکلات همدیگر تلاش کنند.

وی توجه به مستضعفین جهان را آخرین حلقه از ارتباطات اجتماعی از دیدگاه اسلام دانست و گفت: اسلام برای مستضعفین جهان برنامه ریزی خاص خود را دارد و هدف آن رهایی مستضعفین از زیر سلطه مستکبران است.



** اسلام و توجه و احترام به ارزش های انسانی

سرپرست حجاج ایرانی گفت: اولیای خدا و پیامبران همواره بر خدمت به دیگران تاکید بسیاری داشته اند. ائمه معصومین(ع) نیز همواره به رفع نیاز مردم محروم جامعه توجه کرده اند.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد زندگی ماشینی امروزی ما را از فرهنگ ناب و عظیم اسلامی و آموزه های اهل بیت(ع) دور سازد زیرا همه در برابر خود و دیگران مس.ول هستیم.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.