جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

پرده کعبه تعویض شد

پرده کعبه تعویض شد

در حالي كه زائران خانه خدا در صحراي عرفات حضور دارند و مكه مكرمه خلوت شده است،پرده جديد كعبه طي مراسمي امروز جمعه، برابر با نهم ذيحجه پس از شستشوي كعبه با گلاب ناب كاشان، بر بناي كعبه نصب ‌شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج نیوز ، در حالي كه زائران خانه خدا در صحراي عرفات حضور دارند و مكه مكرمه خلوت شده است، مطابق سنتي ديرينه پرده خانه خدا نو شد و مسجدالحرام خود را آماده استقبال از زائرانش از فردا - عيد قربان - ساخت.
براساس اين گزارش، در مراسم تعويض پرده كعبه شماري از سران كشورهاي اسلامي حضور داشتند.
اين پرده از جنس حرير طبيعي خالص و به رنگ مشكي، منقش به آيات قرآن‌كريم است كه با خط زيبا، با نخ‌هاي طلا و نقره بافته‌شده و ده‌ها كيلو طلا و نقره در ساخت اين پرده استفاده شده‌است.
ارتفاع اين پرده ۱۴متر و نوار دور آن به عرض ۹۵ سانتيمتر است كه از ۱۶ قطعه به شكل مربع تشكيل‌شده‌است.
نوار اطراف اين پرده منقش به آيات قرآن‌كريم است كه در فواصل معين عبارات «يا حي و يا قيوم»، «يا رحمن و يا رحيم» و «الحمدالله رب‌العامين» با رنگ طلايي دوخته‌شده‌اند.
پوشش در کعبه نیز از حریری به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر منقش به آیات الهی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره است.

پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشکیل ‌شده ‌است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را دربرمی‌گیرد که هنگام نصب، وزن این پرده به حدود دو تُن می‌رسد. در پرده کعبه نیز ۱۵۰ کیلو نخ طلا و نقره به کار رفته است.
این پرده با همکاری کارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهیه ‌می‌شود و پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه ‌می‌کند؛ پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.