جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی گرامی باد

آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی گرامی باد

36 سال پیش در چنین روزی امام خمینی به میهن اسلامی بازگشتند و مورد استقبال بی نظیر ملت ایران قرار گرفتند و با سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا(س) استقرار نظامی اسلامی را خواستار شدند.

ملت بزرگ ایران در بهمن ماه 1357 هجری خورشیدی، خالق یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر شدند. آنان به رهبری امام خمینی در برابر ظلم و جور حکومت پهلوی ایستادگی کردند و کشتی انقلاب را به سلامت به سر منزل مقصود رساندند. گروه اطلاع رسانی به مناسبت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:

- به مناسبت ورود امام خمینی به وطن گروه های مختلف مردم به شادی و شعف پرداخته و در خیابان ها و مغازه ها عکس هایی از امام خمینی و پرچم هایی نصب کردند.

- در پاره ای از شهرهای کشور، مردم دست به راهپیمایی زدند و با دادن شعارهای مذهبی، پشتیبانی خود را از امام خمینی اعلام کردند.

- جنب و جوش بی سابقه ای در خیابان های پایتخت به چشم می خورد و هرکس خود را به نحوی برای استقبال از امام خمینی آماده می کرد.

- امام خمینی پس از اقامه ی نماز در هواپیما، با آرامش خوابید، این در حالی بود که همه ی علاقه مندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران ساخته بود.

- امام خمینی رهبر شیعیان ایران پس از 14 سال دوری از کشور در میان پرشورترین استقبال در ساعت 9 و 36 دقیقه با هواپیمای جمبوجت خطوط هوایی فرانسه با پرواز اختصاصی وارد تهران شدند.

- با ورود امام خمینی به سالن فرودگاه، فریاد الله اکبر این سالن را به لرزه درآورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود خمینی ای امام، اشک شوق بر گونه هایشان جاری شد.

- خیابان های مسیر حرکت امام خمینی از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا به طول 33 کیلومتر دیشب از طرف گروه تدارکات کمیته استقبال از ایشان و نیز همکاری گروه های مختلف مردم پاکسازی شد و با شعارهایی چون امام خمینی به وطن خوش آمدید، مقدم امام خمینی رهبر جنبش مردمی ایران را گرامی می داریم؛ مقدم رهبر خویش را گرامی داشتند.

- مردم هیجان زده پایتخت و سایر شهرستان ها که برای استقبال از امام خمینی از چند روز پیش به تهران آمده بودند، در صف های به هم فشرده و با نظم و ترتیبی با شکوه، مقدم امام خمینی را گرامی داشتند.

- اطراف میدان آزادی را جمعیت انبوهی پوشانده بود که لحظه به لحظه بر شمار آن ها افزوده می شد. از نخستین ساعات بامداد امروز گروه های روزنامه نگاران، خبرنگاران، فیلم برداران، صدابرداران و دیگر نمایندگان رسانه های خبری داخلی و خارجی عازم فرودگاه مهرآباد شدند.

- یکی از کارکنان توانیر در تماس تلفنی با خبرگزاری پارس از هم میهنان خواست تا برای آن که همه ی هموطنان بتوانند پخش مراسم ورود امام خمینی را از رادیو و تلویزیون تماشا کنند و برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی در طول مراسم یاد شده، در مصرف برق صرفه جویی کنند.

- میلیون ها تن از مردم ایران در مسیر فرودگاه مهرآباد تهران تا بهشت زهرا به استقبال امام خود آمدند.

- در هنگام ورود امام خمینی به فرودگاه مهرآباد، امام سوار بر اتومبیل در حالی که از طرف افراد انتظامی محافظت می شدند به طرف بهشت زهرا(س) حرکت کردند.

- امام خمینی قرار است پس از حضور در بهشت زهرا و انجام مراسمی که در آن محل در نظر گرفته شده است، به صورت موقت در مدرسه رفاه پشت مسجد سپهسالار اقامت فرمایند.

- امروز طبقات مختلف مردم با شعارهای مختلف در طول مسیر حرکت امام خمینی در برابر در بزرگ دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند.

- با ورود امام خمینی به وطن اتومبیل ها در خیابان ها به راه افتادند و مردم با روشن کردن چراغ های اتومبیل و زدن بوق، شادمانی خود را ابراز داشتند.

- امام خمینی در سخنانی فرمود: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی توانم جبران کنم.

- ایشان ضمن اشاره به اینکه رفتن شاه از کشور قدم نخست پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه های فساد ترغیب کرد و سپس از فرودگاه عازم بهشت زهرا شد.

- امام خمینی در یک سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا در قطعه 17 با مردم سخن گفت.

- امام خمینی در نخستین سخنرانی خود در میان انبوه استقبال کنندگان مشتاق در بهشت زهرا، فرمود: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی بر دوشم احساس می شود که نمی توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد و قبرستان های ما را آباد.

- ایشان در ادامه خاطر نشان کرد که من به ارتش یک نصیحت می کنم و یک تشکر ..... [ما] می خواهیم ارتش مستقل باشد. آقای ارتشبد شما نمی خواهید؟ آقای سرلشکر شما نمی خواهید مستقل باشید؟ و اما تشکر می کنم از قشرهایی که متصل شدند به ملت.

- امام خمینی فرمود: ما در این مدت مصیبت ها دیده ایم. مصیبت های بسیار بزرگ. نمی توانیم از عهده این همه خسارات که بر ملت وارد آمده نایل بیایم. من نمی توانم تشکر از این همه ملت بکنم که همه چیزش را در راه خدا داد...این ها به اسم اینکه می خواهیم رعایا را دهقان کنیم اصلاحات ارضی درست کردند که به اینجا منتهی شد و الان شما در همه چیز محتاج مخارج هستید، رژیم این کار را کرد تا محتاج باشیم به آمریکا یا اسراییل. بنابرایم کارهایی که انجام شد همه اشتباه بود و اصلاحات ارضی لطمه یی به مملکت وارد کرد که شاید تا 20 سال دیگر هم نتوانیم جبران کنیم...

- معمار بزرگ انقلاب بیان کردند: تمام نفت ما را به آمریکا و غیر آمریکا دادند. آمریکا در سنگر کشور ما برای خودش پایگاه درست کرد، سلاح هایی آوردند که ارتش ما نمی تواند از آن ها استفاده کند ... 50 سال است که در اختناق به سر برده ایم نه مطبوعات آزاد داشته ایم و نه خطیب و امام جماعت آزاد داشته ایم و در زمان بختیار هنوز هم نیمه اختناق باقیست ما می گوییم خودش و دولتش و مجالسش غیرقانونی است و اگر ادامه دهد باید همه آن ها محاکمه شوند ما آن ها را محاکمه می کنیم.

- امام خمینی در ادامه عنوان کردند: من دولت تعیین می کنم این دولت که خودش هم خودش را قبول ندارد رفقایش هم او را قبول ندارند ارتش هم قبولش ندارد فقط آمریکا و انگلیس او را پشتیبانی کرده اند و به ارتش هم گفته اند که که شما هم باید از او پشتیبانی کنید یک نفر آدم که نه ملت و نه هیچ کس دیگر قبولش ندارد چه می گوید... دولت غیر قانونی باید برود دولت ما متکی به آرای ملت و حکم خداست بر همه واجب است که این نهضت را ادامه دهیم تا زمانی که اینها ساقط شوند.

- در حالی که مراسم ورود حضرت امام به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می شد، نظامیان با یورش به سازمان رادیو و تلویزیون از ادامه پخش آن جلوگیری کردند.

- عده ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود امام از تلویزیون، از شدت عصبانیت گیرنده های تلویزیونی خود را به خیابان پرت کردند.

- روحانیون متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود ضمن تبریک و گرامی داشت ورود امام، به تحصن خود پایان دادند.

- امام خمینی پس از سخنرانی در بهشت زهرا برای عیادت از بیماران به بیمارستان هزار تختخوابی رفت، بالگرد حامل ایشان ساعت 16 و 30 دقیقه در محوطه بیمارستان به زمین نشست. اما ازدحام مردم سبب شد تا عیادت از بیماران انجام نشود و امام پس از نیم ساعت توقف، با اتومبیل بیمارستان را ترک کرد.

- امام خمینی در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، در سخنانی با اعضای کمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تاکید کرد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.