جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

هشدار؛ فیش حج و عمره صلح نامه ای و وکالتی نخرید و نفروشید!

  • 14 بهمن 1393
  • 13:00
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1548 بازدید
  • Article Rating
هشدار؛ فیش حج و عمره صلح نامه ای و وکالتی نخرید و نفروشید!

معاون حج ، عمره  و عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به برخی سوء‌استفاده‌های صورت گرفته در انتقال فیش‌های حج تمتع برای جلوگیری از کلاهبرداری در این خصوص به مردم توصیه کرد به هیچ عنوان به صورت صلح نامه‌ای یا وکالتی فیش نخرند و یا نفروشند.

ناصر خدرنژاد، معاون حج ،  عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: ما دو نوع فیش داریم، یکی فیش‌های عمره مفرده و یکی هم فیش‌های حج تمتع. در خصوص فیش‌های عمره مفرده همه دارندگان فیش عمره در صورتی که بخواهند فیش خود را واگذار کنند می‌توانند به هر کدام از دفاتر کارگزار حج مراجعه و فیش خود را به افراد متقاضی منتقل کنند.

**زمانی که تشرف فیش حج معلوم نیست واگذاری آن معنی ندارد

وی در خصوص فیش‌های حج تمتع عنوان کرد: هیچ کس نمی‌تواند در خصوص فیش‌های حج تمتع با قاطعیت اعلام کند که دارنده فیش چه زمانی می‌تواند به حج مشرف شود. پس زمانی که تشرف فیش حج معلوم نیست واگذاری آن معنی ندارد و تنها در خصوص فیش‌هایی که اولویت‌های آنها اعلام شده‌است، امکان واگذاری وجود دارد.

خدرنژاد ادامه داد: به عنوان مثال در سال جاری سپرده‌گزاران تا 15 اسفند ماه 84 برای اعزام به حج فراخوان شده‌اند و کسانی که فیش دارند می‌توانند اعزام شوند اما در صورتی که دارنده این اولویت امکان تشرف ندارد می‌تواند فیش خود را واگذار کند.

وی با اشاره به احتمال تغییر در قیمت و تعداد زائران حج تمتع که موجب مشخص نبودن زمان اعزام و قیمت فیش حج می‌شود، عنوان کرد: تا سه سال پیش معمولاً 85 هزار نفر از ایران به حج اعزام می‌شدند اکنون این تعداد به 64 هزار نفر کاهش پیدا کرده است و امکان دارد سال آینده این تعداد افزایش داشته باشد. فردی که می‌خواهد فیش حج خریداری کند نمی‌داند آیا به راستی سال آینده نوبت فیش وی خواهد رسید یا خیر از سوی دیگر امکان دارد قیمت ارز افزایش یا کاهش داشته باشد. مثلاً دو سال پیش با افزایش قیمت ارز قیمت حج از پنج میلیون تومان به 12میلون تومان رسید و موجب شد علی‌رغم اینکه نوبت خیلی از افراد برای اعزام به حج رسیده بود اما آنها از اعزام منصرف شدند و اولویت‌های جدیدتری اعلام شد.

**واگذاری فیش حج اولویت‌دار با مراجعه به کارگزاران حج در سراسر کشور امکان پذیر است

وی تصریح کرد: واگذاری این فیش هم با مراجعه به کارگزاران حج در سراسر کشور امکان پذیر است اما متأسفانه عده‌ای سودجو با انتشار آگهی‌های تبلیغی و سپس با یک صلح نامه و وکالت نامه این فیش‌ها را خریداری و به قیمت‌های بسیار بالا به متقاضیان می‌فروشند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: نکته‌ای که مردم باید به آن توجه کنند این است که مثلاً وقتی در شهر تهران اقدام به خرید فیش حج می‌کنید فیش فردی به آنها فروخته می‌شود که ساکن شهر دیگری است و این موجب می‌شود خریدار فیش به صاحب اصلی فیش دسترسی نداشته باشد و به این وسیله قیمت فیش را بسیار ارزان از فروشنده خریداری کرده و به قیمت بسیار بالا به خریدار می‌فروشند.

وی به زائران توصیه کرد به هیچ وجه به این افراد اعتماد نکنند و افزود: دفاتر مرکزی کارگزاران حج در استان‌ها آماده کمک به متقاضیان انتقال هستند؛ البته زائران قبل از هر اقدامی حتماً در سایت سازمان حج و زیارت بررسی کنند که کارگزار حج به راستی کارگزار سازمان حج و زیارت باشد و فقط به این ادعا که از سازمان حج و زیارت مجوز دارد اکتفا نکنند.

معاون سازمان حج و زیارت در پایان تأکید کرد: هنگام انتقال فیش حج، کسی که می‌خواهد فیش حج خود را واگذار کند و کسی که می‌خواهد فیش را دریافت کند هر دو نفر باید هنگام انتقال حاضر باشند پس هیچ متقاضی به صورت صلح نامه‌ای یا وکالتی فیش نخرد و یا نفروشد.

وی تصریح کرد: فیش حج متاعی برای معامله و سودجویی نیست.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.