ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

ثبت‌نام 350 هزار نفر براي اربعين/نام‌نويسي در سماح الزامی است

ثبت‌نام 350 هزار نفر براي اربعين/نام‌نويسي در سماح الزامی است
مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه پيش ثبت‌نام در سامانه «سماح» اجباري است از نام نويسي بيش از 350 هزار نفر در سامانه «سماح» خبر داد و اظهار داشت: براي پيش ثبت‌نام عتبات هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌شود، كارگزاران زيارتي كه اين ثبت‌نام را از طريق سامانه «سماح» انجام مي‌دهند، نبايد هيچ هزينه‌اي از متقاضيان اربعين دريافت كنند، چون ما مبلغي را به اين منظور تعيين نکرده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ محسن نظافتي، مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت  از نام نويسي بيش از 350 هزار نفر در سامانه«سماح»خبر داد و اظهار داشت: براي پيش ثبت‌نام عتبات هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌شود.

وي افزود: كارگزاران زيارتي كه اين ثبت‌نام را از طريق سامانه«سماح»انجام مي‌دهند، نبايد هيچ هزينه‌اي از متقاضيان اربعين دريافت كنند، چون ما مبلغي را به اين منظور تعيين نكرده‌ايم.

نظافتي با بيان اينكه پيش ثبت‌نام در سامانه«سماح»اجباري است، افزود: همزمان با آغاز ماه محرم ثبت نام‌ها شتاب بيشتري گرفته است و هم‌اينك هر روز بر تعداد ثبت‌نام‌هاي افزوده مي‌شود و پس از تاسوعا و عاشورا ثبت‌نام‌هاي رسمي آغاز خواهد شد؛ ولي پيش ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه دارد.

وي با بيان اين كه اين پيش ثبت نام براي سامان‌دهي زائران اربعين و تعيين مرز و زمان خروج آن‌ها است تا نظمي در رفت و آمد زئران ايجاد شود، افزود: پيش‌ثبت‌نام در اين سامانه متضمن ارائه خدماتي مثل اسكان و حمل و نقل در خاك عراق نيست‌، چون آن زمان خدمات‌، بيشتر از جانب مردم ارائه مي‌شود، اگر آن‌ها نباشند، خدمات شهر و آنچه دولت اين كشور آماده مي‌كند، كفاف زائران اربعين را نمي‌دهد.

مدير كل عتبات عاليات سازمان حج وزيارت با بيان اينكه لغو رواديد تاكنون از سوي دولت عراق و ايران اعلام نشده است، اظهار داشت: عراق اعلام كرده سفر به اين كشور در اربعين، فقط با ويزاي عراق امكان‌پذير است. با اين وجود دولت اين كشور هنوز هزينه‌ ويزا را تعيين نكرده‌ است. دولت ايران گفته در حال رايزني با عراق است تا رقم مناسبت و ارزان‌تري براي ويزاي ويژه اربعين مشخص شود.

وي ادامه داد: سازمان حج و زيارت كه مسئوليت ستاد ويژه اربعين را در ايران به عهده دارد، سخت پيگير است تا آشفتگي اربعين گذشته امسال تكرار نشود، براي همين تعداد گيت‌هاي كنترل گذرنامه و ويزا را در خاك ايران افزايش داد.

نظافتي گفت: سفير ايران در عراق نيز كه مسئوليت ستاد ويژه اربعين در عراق را به عهده گرفته، تاكيد كرده است امسال زائراني كه قصد سفر به عتبات عاليات را در اربعين دارند فقط با دريافت ويزا مي‌توانند از كشور و به عراق وارد شوند.

وي افزود: با وجود چنين تدابيري مقامات ايراني همچنان پيش‌بيني مي‌كنند جمعيت بيشتري از ايران امسال در مراسم اربعين عراق شركت كنند. اگر شرايط مساعد باشد اين جميعت حتما بيشتر از سال گذشته خواهد شد.

براي پيش ثبت نام در سامانه «سماح» كليك كنيد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :