چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

اجرای طرح انطباق با اعزام 60 پزشک زن به حج 93

  • 17 اردیبهشت 1393
  • 09:24
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1088 بازدید
  • Article Rating
اجرای طرح انطباق با اعزام 60 پزشک زن به حج 93
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زنان زائر در کاروانهای حج تمتع پزشک زن اعزام می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از ایرنا سید علی مرعشی روز یکشنبه در همایش نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت کشور در شیراز بیان کرد: در سنوات گذشته پزشک کاروان به عنوان پزشکان مرد و معین در کاروان ها حضور داشت که در سیستم پزشکی حج امسال، به دلیل وجود پزشک مجموعه می توان از ظرفیت حضور پزشک زن استفاده و طرح انطباق را اجرا کرد.

وی افزود: در طرح انطباق یک زائر زن می تواند از خدمات درمانی و بهداشتی پزشک زن استفاده کند که این طرح برای نخستین بار در حج تمتع امسال با 60 پزشک زن اجرا می شود.

مرعشی با بیان اینکه در هر پزشک مجموعه کاروان،یک پزشک زن حضور خواهد داشت اظهارداشت: امسال 455 کاروان از کشور ایران به حج تمتع اعزام می شوند که 280 پزشک در این سفر معنوی زائران را همراهی می کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس سیاست های جدید ساختار خدمت رسانی در قالب پزشک کاروان تمام شده و ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی در قالب پزشک مجموعه شامل یک پزشک برای چند کاروان ارائه می شود.

مرعشی با بیان اینکه در مرکز پزشکی حج و زیارت تغییرات در نحوه نگرش خدمت رسانی به زائران در بعد درمانی و بهداشتی ایجاد شده است ادامه داد: این طرح برای سهولت خدمت رسانی به زائران بیت الله الحرام اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: در انتخاب پزشک حج به دنبال تشرف همکاران پزشک به سفر معنوی حج نیستیم زیرا رسالت ما در پزشکی حج خدمتگذاری به زائر است بنابراین گزینش پزشکان حج تمتع امسال بر اساس تدین، تخصص و تجربه انجام می شود.

رئیس پزشکی حج و زیارت هلال احمر کشور افزود: در سنوات گذشته پزشک کاروان های حج کارهای مختلفی در قالب پزشک خدمه انجام می داد که از سال جاری رویکردهای ما در این زمینه تغییر کرده است و معتقدیم در کاروان های حج عزت و کرامت پزشک نیز باید مانند روحانیون کاروان حفظ شود که در این زمینه شرایط مطلوبی برای پزشک کاروان فراهم می شود.

مرعشی بیان کرد: امسال به دلیل کاهش چشمگیر پزشکان حج و اجرای طرح پزشک مجموعه، بحث انجام معاینات پزشکی بسیار مورد توجه است به طوریکه معاینات اولیه و احراز دقیق شرایط جسمی زائر باید با دقت انجام شود.

وی اظهارداشت: بحث اعتیاد زائر در پزشکی حج امسال باید مورد توجه ویژه باشد و به هیچ عنوان اجازه تشرف فرد معتاد توسط پزشک داده نشود که معاینات دقیق زائران می تواند کم کاری در این بخش را به حداقل برساند.

مرعشی اضافه کرد: تمام خدمات بهداشتی درمانی زائران بیت الله الحرام شامل خدمات سرپایی، بستری و جراحی در بیمارستان های حج و زیارت ایران و کشور عربستان به صورت رایگان ارائه می شود.

اعزام حج تمتع امسال از 14 شهریور ماه آغاز می شود.
مدیر سایت امتیاز به خبر :