پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

مذاکرات حج از موضع حفظ عزت زائران و نظام صورت گرفت / تاکید بر صدور ویزای حجاج در داخل کشور/ با ادامه تأخیر سعودی ها وارد محدوده قرمز زمانی برای اجرای عملیات حج می شویم

  • 11 اردیبهشت 1395
  • 11:57
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 523 بازدید
  • Article Rating
مذاکرات حج از موضع حفظ عزت زائران و نظام صورت گرفت / تاکید بر صدور ویزای حجاج در داخل کشور/ با ادامه تأخیر سعودی ها وارد محدوده قرمز زمانی برای اجرای عملیات حج می شویم

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص آخرین وضعیت برگزاری حج تمتع سال 95 گفت: اگر تأخیر سعودی ها برای برگزاری مجدد مذاکرات بیش از این طولانی شود، ما وارد محدوده قرمز زمانی برای اجرای عملیات حج می شویم و قطعا اجرای عملیات با مشکلات و موانع جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس «سعید اوحدی» در خصوص آخرین وضعیت برگزاری حج تمتع سال 95 گفت: جلسه ای که دو هفته گذشته در عربستان تشکیل شد می بایست 3 تا 3 ماه و نیم ماه قبل انجام می شد. بر اساس تقویمی که به تصویب رسیده  و با توجه به دعوت سعودی ها 7 ربیع الثانی مصادف با اواخر دی ماه سال گذشته بایستی مذاکرات مربوط به حج با طرف سعودی برگزار می شد اما آنها با توجه به قطع یک طرفه روابط سیاسی دو کشور از ما خواستند تا وقت ملاقات را برای 19 اسفند ماه به تأخیر بیندازیم.

وی افزود: برای انجام مذاکرات حج در 19 اسفند ماه سال گذشته از سعودی ها خواستیم با توجه به قطع روابط دو کشور به ما اعلام کنند که ویزای سفر به عربستان را چگونه دریافت کنیم که به ما اعلام کردند ویزا در دبی صادر می شود اما کنسولگری عربستان در دبی اعلام کرد هماهنگی میان وزارت حج و امور خارجه عربستان در خصوص صدور ویزای هیئت ایرانی صورت نگرفته و نهایتاً با 40 روز تأخیر اقدام به صدور ویزا کردند و هیئت ایرانی با تأخیر بیش از 3 ماه به عربستان سفر کرد.

رئیس سازمان حج با تأکید بر اینکه  مذاکرات حج با طرف سعودی از موضع حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی و با توجه به جایگاه قوت و قدرت جمهوری اسلامی  صورت گرفت ، بیان کرد: مذاکرات حج امسال سه تفاوت جدی با سال های قبل داشت ما در حج گذشته دو حادثه بزرگ سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا را داشتیم که هنوز مصیبت آن بر دلهای مردم ایران، خانواده های شهدای مظلوم این دو حادثه تلخ و خانواده بزرگ حج و زیارت سنگینی می کند، از سوی دیگر انجام مذاکرات با بیش از 3 ماه تاخیر صورت گرفت از طرفی با توجه به این شرایط دغدغه مردم برای تأمین امنیت حجاج و حفظ شان ، عزت، کرامت و حرمت آنان، دغدغه جدی ما در این مذاکرات بود.

مهندس اوحدی در ادامه با یادآوری اینکه در فاجعه منا که در اثر سوء مدیریت و بی تدبیری دست اندرکاران حج عربستان به وقوع پیوست، بیش از هفت هزار نفر از زائران کشورهای اسلامی به شهادت رسیدند، گفت: در مذاکره با سعودی عنوان شد که چه توجیهی در این خصوص وجود دارد و چه تدبیری برای آن صورت گرفته است و این موضوع را یکی از دغدغه های مردم ایران بویژه زائران حج امسال عنوان کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب که موضوع تضمین و تأمین امنیت حجاج یکی از محورهای مذاکرات حج بود، بیان کرد: در جلسه با سعودی ها 20 راهکار طرف ایرانی در خصوص تأمین امنیت حجاج که حاصل ساعت ها جلسه کارشناسی و آسیب شناسی صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و نشست با هیئت های علمی دانشگاه ها بود و به زبان عربی ترجمه شده بود را به طرف سعودی ارائه دادیم و اعلام کردیم این راهکارها بایستی در متن تفاهم نامه حج 95 بیاید البته آنها نیز راهکارهایی از جمله دست‌بند الکترونیکی را به عنوان راهکاری برای تأمین امنیت حجاج ارائه دادند .

مهندس اوحدی ادامه داد: موضوع دومی که در مذاکرات مطرح شد بحث چگونگی صدور ویزای حجاج بود. ما یک هفته در عربستان بودیم و قرار بود به ایران بازگردیم اما با توجه به اینکه راهکاری برای صدور ویزا از سوی سعودی ها معلوم نشده بود ، وزارت حج عربستان از ما خواست که سفر خود را برای دو روز به تعویق بیاندازیم اما علی رغم تأخیر در زمان برگشت ما به ایران راهکاری از سوی سعودی ها اعلام نشد و قرار شد پس از مذاکره با وزارت امور خارجه آن کشور نتیجه به ما اعلام شود و ما راهی ایران شدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان تأکید کرد: ما در مذاکرات حج موضع عزت داشتیم و کوتاه نیامدیم. مذاکرات با رویکرد اقامه فریضه حج که واجب شرعی است انجام شد ، از طرفی پیگیری این موضوع مأموریت ذاتی سازمان حج و زیارت است. اگر شرایط ما محقق نشود راضی به اعزام زائران نیستیم اما حج فریضه و واجب شرعی است و طبق آیه «لله علی الناس حج البیت» حقی است که خداوند به بندگانش عطا کرده و ما برای گرفتن این حق مُصِر هستیم و نباید کوتاه بیاییم لکن حق خود را با حفظ کرامت و عزت زائران می گیریم.

مهندس اوحدی ادامه داد: ما در خصوص چگونگی صدور ویزا به طرف سعودی راهکار روشن ارائه کردیم. به آنها یادآور شدیم کشور سوئیس حافظ منافع شماست ما همه تمهیدات را فراهم می کنیم تا ویزای زائران ایران در کشور خودمان و با عزت صادر شود. سعودی ها هم پذیرفتند که فرستادن 64 هزار گذرنامه به کشور دیگری برای صدور روادید مشکلات و پیچیدگی های خودش را دارد و امکان پذیر نیست.

وی در این باره ادامه داد: سال های گذشته حدود 15 نفر از نیروهای سازمان حج و زیارت به کنسولگری های عربستان می رفتند و در خصوص صدور ویزا با عوامل کنسولگری همکاری می‌کردند امسال هم به آنها اعلام کردیم آمادگی داریم ما نیروهای خودمان را افزایش دهیم و در این خصوص مشکلی نداریم اما ویزا باید در داخل کشورمان صادر شود.

رئیس سازمان حج اظهار داشت: موضوع سومی که دراین مذاکرات مطرح شد که خط قرمز ما بود، با توجه به حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی در حج بر لزوم استفاده و بهره مندی حجاج از خدمات کنسولی تأکید کردیم. بهر حال در طول موسم مفقود شدن گذرنامه زائران، برگشت زودهنگام زائران بدلیل بیماری، فوت زائران و مواردی از این دست گریز ناپذیر است و با یادآوری حوادث حج گذشته به آنها گفتیم در صورتی که خدمات کنسولی وجود نداشته باشد، چگونه زائر به عربستان اعزام شود؟

مهندس اوحدی با تأکید بر اینکه طرف ایرانی دست برتر در مذاکرات حج داشت، توضیح داد: طرف سعودی از ما خواست که فرصتی یک هفته ای به آنها بدهیم تا راهکار خودشان را در خصوص سه درخواست ما اعلام کنند و ما همچنان منتظر هستیم. اما ده روز زمان گذشته است و با تأخیر بیشتر شرایط پیچیده می شود.

رئیس سازمان حج بیان کرد: عربستان ادعا میکند که حج از روابط سیاسی جدا است اما متاسفانه در این دوره سایه بسیار سنگین مسائل سیاسی بویژه از طرف دستگاه دیپلماسی عربستان بر فضای مذاکرات حج کاملا مشهود است. وزارت حج سعودی پیشنهادات ما را در خصوص تأمین امنیت حجاج و استفاده از ظرفیت های پروازی کشورمان پذیرفت و این موارد با سربرگ وزارت حج عربستان به ما اعلام شده است اما امروز یک صدای دیگری از عربستان شنیده می شود و این بیانگر ناهماهنگی میان وزارت حج و دیگر دستگاه های عربستان است.

وی یادآور شد: پس از قطع یکطرفه روابط سیاسی از سوی عربستان، همان روزی که تابلوی دفتر سازمان حج و زیارت در مکه را پایین آوردند و از سوی دیگر اعلام کردند که ما از حجاج ایرانی استقبال می کنیم ، گفتیم که رفتار و گفتار سعودی ها با هم تضاد و مغایرت دارد لذا باید منتظر باشیم تا این این ناهماهنگی ها و مشکلات در میان خودشان مرتفع گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: ما به عنوان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری موظف هستیم تمام تلاش خود را برای اقامه حج که فریضه و واجب شرعی و حق زائران است، بکار بندیم البته برگزاری عملیات حج شرایطی دارد و ما بر اساس جدول زمان بندی تا به امروز با 4 ماه تأخیر در اجرای برنامه های حج مواجه هستیم.

اوحدی توضیح داد: با فرض اینکه دور دوم مذاکرات حج هفته آینده برگزار شود، ما برای انعقاد قراردادهای تدارکات، مسکن، حمل و نقل هوایی و زمینی و همچنین قراردادهای ایام تشریق یک ماه زمان لازم داریم پس از انعقاد این قراردادها بایستی گروه های قیمتی تعیین و به زائران اطلاع‌رسانی شود همچنین کمیته های تخصصی ما بایستی عازم عربستان شوند. لذا ما وارد محدوده قرمز زمانی برای اجرای عملیات حج می شویم و اگر این تأخیرها بیش از این طولانی شود، قطعا اجرای عملیات با مشکلات و موانع جدی مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان با توجه به امکان اعزام زائران به حج با توجه به تأخیرهای صورت گرفته، گفت: خوشبختانه در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ظرفیت بسیارخوبی وجود دارد. کارگزاران ما سرمایه عظیمی هستند ولی ادامه رفتار سعودی ها و عدم انسجام و هماهنگی میان آنان اگر برطرف نشود نشان از این دارد که اراده جدی برای پذیرش زائران ایرانی در طرف سعودی وجود ندارد.

وی یادآور شد: ما در مذاکرات به سعودی ها تأکید کردیم که حج واجب شرعی است و حق مردم است . دولت سعودی وظیفه دارد تا زمینه را برای حضور زائران البته با حفظ عزت و کرامت فراهم کند.

مهندس اوحدی با اشاره به مشکلات حج سال های گذشته عنوان کرد: سال های گذشته در مبادی ورودی و فرودگاهی عربستان مشکلاتی را داشتیم آن زمان می گفتیم برخوردهای سلیقه ای  است اما امسال اینها اگر حل نشود و در قالب دستوالعمل امنیتی ملحق و ضمیمه قرارداد و تفاهم نامه حج نشود، یقیناً آن شرایط تأمین امنیت زائران به لحاظ جمع بندی ما فراهم نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان در خصوص سفر عمره نیز خاطر نشان کرد: در مذاکرات حج که با حضور وزیر حج، معاون وزیر کشور و نماینده وزارت خارجه عربستان برگزار شد، موضوع را مطرح کردیم که بسیار جای تأمل است که یک رفتار غیر اسلامی و غیر انسانی از طرف دو مأمور مجرم و فاسد سعودی انجام می گیرد اما برای صدور و اجرای حکم آنان بیش از یک سال تأخیر وجود داشته باشد و اعلام کردیم که ما در این خصوص نمی توانیم پاسخگوی سوالات مردم باشیم .

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.