جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان برای دور دوم مذاکرات حج ؛ رئیس سازمان حج : اعزام حجاج منوط به پذیرش شرایط و مطالبات طرف ایرانی

  • 04 خرداد 1395
  • 09:26
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 690 بازدید
  • Article Rating
سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان برای دور دوم مذاکرات حج ؛                                                                      رئیس سازمان حج : اعزام حجاج منوط به پذیرش شرایط و مطالبات طرف ایرانی

رئیس سازمان حج و زیارت که بمنظور برگزاری دور دوم مذاکرات حج در راس هیئتی شش نفره عازم عربستان است، گفت: این دوره از مذاکرات آخرین فرصت است تا سعودی ها به وعده هایی که دادند و شرایط طرف ایرانی جامه عمل بپوشانند و اعزام زائران به حج منوط به پذیرش شرایط و مطالبات طرف ایرانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس اوحدی صبح امروز طی مصاحبه‌ای در خصوص اعلام آمادگی سعودی ها برای صدور ویزای حجاج در داخل کشور گفت: اخیرا وزیر جدید حج عربستان طی نامه ای اعلام کرده که مشکل صدور ویزای حجاج را در داخل کشور ایران حل کردند که این اقدام می تواند به عنوان قدمی مثبت تلقی شود.

وی افزود: همچنین عربستان طی دعوت نامه ای رسمی از سازمان حج و زیارت خواسته تا برای حضور در دور جدید مذاکرات حج عازم جده شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: جلسات کارشناسی متعددی در این خصوص با حضور نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و دیگر مسئولان کشور برگزار شده و نهایتاً تصمیم گرفته شد تا این سفر انجام گیرد و امروز هیئت ایرانی عازم عربستان است.

مهندس اوحدی بیان کرد: البته در پی ارسال نامه از سوی سعودی ها ما نیز طی نامه ای به آنها تأکید کردیم که حل مشکل صدور ویزا یکی از 11 شرط اساسی طرف ایرانی است لذا دولت عربستان و وزارت حج آن کشور بایستی نسبت به لحاظ نمودن شرایط و مطالبات بر حق زائران ما در متن تفاهم نامه تنظیمی اقدام نماید.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص سیاست های هیئت اعزامی حج اعلام کرد: مسئولین ارشد نظام، مراجع عظام تقلید و نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت بر موضوع تضمین برای تأمین امنیت حجاج تأکید دارند. ما در سال گذشته در عمره و حج سه حادثه تلخ را تجربه کردیم که نگرانی در زائران ما ایجاد کرده  و وزارت حج عربستان باید 20 پیشنهاد و راهکار اجرایی ما برای تأمین امنیت حجاج را در قرارداد لحاظ کنند که این موارد جزء سیاست های اولیه ماست.

مهندس اوحدی در این خصوص ادامه داد: ما همیشه بر موضوع تضمین برای حفظ حرمت، عزت و کرامت زائران تأکید داشته ایم. خود مقامات سعودی هم اعلام کرده اند که زائران ایرانی بدلیل نظم، ادب و اخلاق سرآمد زائران کشورهای اسلامی هستند لذا حق زائر ماست که عزت و کرامتش در حج حفظ شود و بر این موضع اصرار داریم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص دیگر مطالبات جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه ما در سال های گذشته شاهد برخوردهای غیرقابل پذیرش مآموران سعودی در فرودگاه های آن کشور با زائران بوده ایم. برخی رفتارهای نادرست با روحانیون عزیز را شاهد بودیم از این رو تأکید داریم که حرمت و عزت زائران ما در اماکن مقدس مدینه و مکه و بقیع حفظ شود که این موارد را در قالب پیشنهادات به طرف سعودی اعلام کردیم.

این مقام مسئول در خصوص امکان برگزاری حج به لحاظ محدودیت زمانی توضیح داد: ما وارد محدوده قرمز زمانی برای اجرای حج شده ایم. سفر اخیر به عربستان و مذاکره با مسئولین حج آن کشور آخرین فرصت برای سعودی ها است تا به وعده هایی که دادند و شرایطی که ما به آنها اعلام کرده ایم، جامه عمل بپوشانند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خاتمه تأکید کرد: اعزام زائران ایرانی به حج منوط به پذیرش شرایط و مطالبات جمهوری اسلامی است که به صورت مکتوب به وزارت حج عربستان اعلام شده است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.