پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

کعبه، میزبان اولین و آخرین میهمان

کعبه، میزبان اولین و آخرین میهمان
سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل یعنی 33 سال قبل از هجرت رسول خدا(ص)، کعبه میزبان کسی شد که به گفته مورخان او نخستین و آخرین کسی است که در کعبه زاده می شود.

میلاد مولی الموحدین حضرت علی(ع) در داخل خانه خدا نه تنها در اسناد تاریخی و روایی شیعه آمده که بسیاری از مورخان، محدثان و علمای اهل سنت نیز بر این مطلب گواهی می دهند که علی زاده کعبه است و جز او کسی در خانه خدا متولد نشده و نخواهد شد.

شیخ صدوق در مورد ولادت حضرت علی(ع) به نقل از یزید بن قعنب می گوید: من همراه با عباس بن عبدالمطلب و گروهی از بنی عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم.

ناگهان فاطمه بنت اسد به کنار خانه خدا آمد، در حالی که 9 ماه از مدت حمل او به علی بن ابی طالب می گذشت. درد زایمان بر او عارض شد، دست ها را به دعا بلند کرد و با خدای خود چنین مناجات کرد.

«پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب هایی که از سوی تو نازل شده است ایمان دارم و سخن جدم حضرت ابراهیم خلیل را گواهی می دهم; همان کسی که این بیت عتیق را ساخت، پس به حق آن کسی که این خانه را بنا کرد و به حق جنینی که در شکم دارم، زایمان را بر من آسان فرما.»

یزید بن قعنب ادامه می دهد: ناگاه دیدیم پشت کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون خانه خدا وارد شد و از دیدگانمان پنهان ماند، سپس دیوار خانه به هم آمد! رفتیم که قفل را باز کنیم تا از حقیقت قضیه آگاه گردیم ولی قفل خانه خدا باز نشد که نشد. دانستیم که این امری است الهی.

سه روز بر این منوال گذشت. در روز چهارم مادر علی (ع) در حالی که او را بر دست خود گرفته بود، از خانه خارج شد و چنین گفت «همانا بر بانوانی که پیش از من بودند، برتری دارم زیرا آسیه دختر مزاحم، در پنهانی و در جایی که نباید خدا را عبادت کنند، به پرستش و عبادت خدا می پرداخت ومریم دختر عمران، درخت خشک خرما را تکان داد تا از آن رطب تازه بچیند و بخورد و اما من در خانه خدا وارد شدم (و مهمان او گشتم) و از میوه ها و برگ های بهشتی تناول کردم.

فاطمه بنت اسد همچنین گفت: هنگامی که خواستم از خانه بیرون آیم، هاتفی مرا ندا داد که ای فاطمه! فرزندت را علی نام بگذار چرا که او علی و بزرگ است و خدای علی اعلی می فرماید من نام او را از نام خود برگرفتم و او را به آداب خود ادب کردم و بر پنهانی های علمم آگاه ساختم. او کسی است که بت ها را در خانه ام می شکند. او کسی است که بر پشت بام خانه ام اذان می گوید. او کسی است که مرا بسیار ستایش و تمجیدمی کند. پس خوشا به حال کسانی که او را دوست داشته باشند و اطاعتش کنند و وای برکسانی که او را دشمن داشته و مخالفتش نمایند.

محلی که برای مادر امیرمومنان (ع) شکافته شد معروف به مستجار و چسبیده به رکن یمانی در خانه خدااست. از آن زمان تاکنون بیش از1400سال می‏گذرد. گفته می شود با اینکه در این مدت، خانه کعبه بارها و بارها تعمیر و حتی از نو بازسازی شده ولی هر بار پس از تعمیر، نوسازی و حتی تعویض سنگ‏ها، دوباره محل شکافته شده ظاهر می‏گردد و این نشانی است از فضیلت میهمانی که در شریفترین مکان گیتی پا به عرصه جهان گذارد.

ابوالحسن، ابوالحسین و ابوتراب از کنیه های حضرت علی(ع) است و از القاب آن حضرت می توان به مرتضی، حیدر، امیرالمومنین، اسدالله و وصی یاد کرد. مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب عموی بزرگوار پیامبر (ص) بود.

حضرت علی (ع) از دوران کودکی در محضر رسول خدا(ع) تربیت یافت. پس از این که پیامبر اکرم(ص) به رسالت الهی برگزیده شد، علی بن ابیطالب(ع) اولین کسی بود که به اسلام ایمان آورد و پیامبری رسول اکرم(ص) را پذیرفت و ایشان را در دعوت همگانی به اسلام یاری کرد.

قدرت، شجاعت و ایثار حضرت علی (ع) زمانی برای مردم مکه به اثبات رسید که برای خنثی کردن توطئه مشرکان مبنی بر قتل رسول خدا (ص) در بستر ایشان خوابید و زمینه ساز هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه شد.

بعد از هجرت به مدینه حضرت علی (ع) در کنار پیامبر(ص) تلاش های بی وقفه ای برای گسترش دین اسلام کرد. آن حضرت در 26 جنگ دوشادوش همرزمان خویش از شریعت اسلام پاسداری کرد و در غیاب پیامبر(ص) عهده دار رهبری سپاهیان اسلام در برابر کفار بود.

حضرت امیر(ع) علاوه بر حضور در جبهه های جنگ، در ضبط و کتابت آیات الهی، تنظیم بسیاری از اسناد تاریخی و سیاسی، نوشتن نامه های تبلیغی و دعوتی نیز فعال بود و از همین روی ایشان را از کاتبان وحی و حافظان قرآن به شمار می آورند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.