جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

تنها ایران موفق به بازگرداندن پیکرهای شهدای منا شد / شهدا در بهترین لباس قربانی بی کفایتی سعودی ها شدند

  • 13 شهریور 1395
  • 08:41
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 605 بازدید
  • Article Rating
تنها ایران موفق به بازگرداندن پیکرهای شهدای منا شد / شهدا در بهترین لباس قربانی بی کفایتی سعودی ها شدند

رئیس سازمان حج و زیارت با  بیان اینکه اگر حداقل امکانات در رابطه با امدادرسانی به مصدومین فاجعه منا وجود داشت بسیاری از شهدا زنده می‌ماندند، گفت: اگر حداقل امکانات وجود داشت ۶۰ درصد از قربانیان این فاجعه امروز زنده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت،  سعید اوحدی در نشست خبری بزرگداشت شهدای منا با اشاره به ضرورت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای منا گفت: برنامه و بنای اصلی ما در سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید فراموش نشدن ابعاد فاجعه منا و مقام شهدای مظلوم این فاجعه تلخ بوده است.

وی با بیان اینکه فاجعه منا در حقیقت سه فاجعه محسوب می‌شود، گفت، فاجعه اول در روز عید قربان اتفاق افتاد که در کشور عربستان تعطیل رسمی بود و پس از آن نیز جمعه و شنبه در این کشور تعطیل رسمی بوده است که همین مسئله بر افزایش خسارات ناشی از فاجعه منا تاثیرگذار بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حاجی‌ها در بهترین لباس یعنی لباس احرام قربانی بی‌کفایتی‌ها مسئولان سعودی شدند اظهار داشت: مجموعه دست‌اندرکاران عربستان در رخ دادن این فاجعه بی‌تاثیر نبودند چرا که زائران ما را از مسیر خود منحرف کرده و به مسیر فرعی که خیابان 204 که مسیر زائران ایرانی نبود، هدایت کردند.

مهندس اوحدی به بخشی از چگونگی وقوع فاجعه منا اشاره و تصریح کرد: متاسفانه مسئولان سعودی انتهای خیابان 204 که زائران ما از آن عبور می‌کردند را مسدود کرده بودند، در تصاویر خودروی دفاع مدنی آنها در که وسط خیابان پارک شده نشان داده می شود همچنین زائران افریقایی را برای بازگشت به خیمه هایشان به خیابان  204 هدایت کردند که زائران با یکدیکر تقابل پیدا کرده و در مجموع  این مسائل  باعث شد بسیاری از زائران ایرانی ایستاده و مظلوم و با لبان تشنه به شهادت برسند.

وی در خصوص فاجعه دومی که در خلال فاجعه منا رخ داد، توضیح داد: فاجعه دوم مربوط به نحوه رسیدگی به مصدومان و آسیب‌دیدگان فاجعه منا بود به طوری که یک ساعت بعد از فاجعه اول، نیروهای عربستان به صحنه آمدند.

مهندس اوحدی با تقدیر از عملکرد نیروهای امدادی در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه گفت: ۸۰۰ نفر از زائران کشورهای مختلف که یکصد نفر از آنها ایرانی بودند توسط نیروهای امدادی ایرانی نجات یافتند.

وی با بیان اینکه اگر حداقل امکانات در رابطه با امدادرسانی به مصدومین فاجعه منا وجود داشت بسیاری از شهدا زنده می‌ماندند، گفت: اگر حداقل امکانات وجود داشت ۶۰ درصد از قربانیان این فاجعه امروز زنده بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: بنابراین فاجعه دوم در رابطه با عدم رسیدگی و آشفتگی نیروهای امدادی عربستان بود، چرا که مصدومانی که به بیمارستان منتقل شدند به دلیل تعطیلی بیمارستان‌ها در دو روز پیاپی در کف بیمارستان‌ها رها شده بودند و حتی پزشکی هم برای رسیدگی به آنها وجود نداشت و بنابراین می‌توان گفت که فاجعه دوم در بیمارستان‌های عربستان و در رسیدگی به مصدومان حادثه رخ داد.

مهندس اوحدی در خصوص فاجعه سوم در عربستان گفت: فاجعه سوم مربوط به رفتار غلط و مغایر با آموزه های دینی و اسلامی  سعودی ها بود، به طوری که نیروهای سعودی بدترین رفتار را با ابدان مطهر شهدای فاجعه منا داشتند.

وی به مشکلات پیش آمده در رابطه با شناسایی شهدای منا اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در همان ساعت های ابتدایی وقوع فاجعه منا تعدادی از مسئولین اجرایی سازمان حج و زیارت دستگیر شدند و پس از این حادثه شاهد این بودیم که بدن‌های شهدا در ۲۵ کانتینر قرار داده شده است به طوری که در هر کانتینر ۲۰۰ بدن از شهدای مختلف این فاجعه قرار گرفته بودند که این عدم امکانات باعث این شد که خون‌آبه ۳ میلیمتری در کف سردخانه معیصم  و محوطه اطراف آن وجود داشته باشد که آنرا با آهک پوشانده بودند.

تنها ایران موفق به بازگرداندن پیکرهای شهدای منا شد

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص عوامل اصلی موثر در بازگرداندن پیکرهای شهدای ایرانی گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در موفقیت عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به فاجعه منا و بازگرداندن پیکرهای مطهر شهدای منا به کشور، نهیب تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوشهر بود .  امروز شاهدیم هیچ کشوری موفق نشده است که بدن‌های شهدایش را تحویل بگیرد.

 

مهندس اوحدی در خصوص تاثیر سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نوشهر بر روند بازگشت پیکرهای شهدا، اظهار داشت: پیش از سخنرانی رهبری ۱۱۸ پیکر را شناسایی کرده بودیم که برای انتقال این تعداد نیز با مشکل مواجه بودیم و عربستان همکاری نمی کرد چرا که دولت سعودی ۵ هزار قبر را برای دفن شهدای مظلوم فاجعه منا آماده کرده بود.

وی افزود: همزمان با سخنرانی رهبری در نوشهر، تیم مذاکره کننده ایرانی با طرف سعودی ملاقات داشت. در این مذاکره با بداخلاقی طرف سعودی وزیر بهداشت آن کشور که قاعدتاً به عنوان طرف مقابل وزیر بهداشت ایران بایستی در آن جلسه حضور می داشت، حاضر نبود و آنها می گفتند برای جلسه ای به ریاض رفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت به فضای متاثر از سخنان تاریخی رهبری بر جلسه مذاکره با سعودی اشاره کرد و گفت: در حین مذاکره بودیم که پیامکی از ایران برای آقای قشقاوی ارسال شد. ایشان هم این پیامک که حاوی بیانات تاریخی رهبری بود را به من نشان دادند. این پیامک به کل تیم مذاکره‌کننده دست به دست شد و همه ما در حیرت این بودیم که ادامه مذاکره را چگونه انجام دهیم.

مهندس اوحدی در خصوص تغییر رویه تیم سعودی در این مذاکرات گفت: تا پیش از ارسال این پیامک و نشر سخنان رهبری، هیات سعودی رفتار بدی با ما داشتند، اما پس از ارسال این پیامک و مطلع شدن هیات ایرانی از سیاست رهبری در خصوص برخورد با عربستان، هیات سعودی نیز رویه خود را به طور کلی تغییر داد.

مهندس اوحدی با اشاره به صبوری تیم تفحص و شناسایی پیکرهای شهدا گفت: روزهای تلخی را در سردخانه‌های عربستان پشت سر گذراندیم و حتی زمانی ۲۰ ساعت در یک روز در بین اجساد شهدا حضور داشتیم تا پیکرهای شهدای ایرانی را از میان بیش از 5 هزار پیکر شهدای منا پیدا کنیم.

آقای اوحدی به آمار شهدای ایرانی فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل اشاره و عنوان کرد: ۴۷۷ شهید در فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بودند که از این تعداد ۱۲ ایرانی شهدای صحن مسجدالحرام بودند. در رابطه با شهدای منا نیز ۴۶۵ شهید ایرانی داریم که از این تعداد ۴۶۱ حاجی در خلال وقوع حادثه و ۴ شهید نیز پس از انتقال به ایران شهید شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به اولین سالگرد شهدای منا اشاره کرد و افزود: ستاد بزرگداشت شهدای منا با حضور ۷ کمیته تشکیل شده که مسئولیت و محوریت این ستاد به عهده حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر شهیدی نماینده محترم ولی فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است.۵ کمیته محتوایی و اجرایی با مشورت ۱۳ دستگاه تشکیل شده است که دو کمیته با رویکرد بین‌المللی برای بزرگداشت اولین سالگرد شهدای منا آماده هستند.

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در کشورهای دیگر افزود: در ۱۴ کشور همزمان با مراسم بزرگداشت شهدای منا در ایران مراسمی برگزار خواهد شد.

مهندس اوحدی از اختصاص بخشی از موزه بنیاد شهید به شهدای منا خبر داد .

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری اولین همایش بزرگداشت شهدای منا، گفت: در ۵ استان و ۶ شهر مراسم‌های مردمی برگزار خواهد شد. علاوه بر این با توجه به اینکه حجاج ایرانی امسال در مراسم حج حضور ندارند، دعای عرفه با مضمون گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای منا در شهدهای مختلف برگزار خواهد شد در تهران نیز مراسم دعای عرفه در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

مهندی اوحدی در خصوص پرداخت دیه شهدای منا گفت: خانواده شهدا اعلام کردند محکوم کردن مسببان این حادثه در اولویت است، با این حال هنوز هیچ دیه‌ای به هیچ یک از شهدای خانواده منا، چه ایرانی و چه غیر ایرانی پرداخت نشده است.

وی در خصوص تنظیم شکایت خانواده های شهدای مظلوم منا گفت: ۴۱۰حدود  مورد وکالت‌نامه از ۴۷۷ خانوده شهید جمع‌آوری شده و به زبان عربی نیز ترجمه شده است که باقی خانواده ها نیز بایستی در این خصوص اقدام لازم را انجام دهند.

وی در خصوص تعداد خانواده‌های شهدای منا که از عربستان شکایت نکرده‌اند، گفت: ۶۶ خانواده هنوز مراحل مربوط به شکایت خود را دنبال نکرده‌اند و به دنبال این هستیم که با پیگیری شکایت این خانواده‌ها، وکالت‌نامه‌ها را جمع‌آوری و نهایی کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه و در خصوص مستندات فاجعه منا و نحوه جمع‌آوری آنها توضیح داد: مستنداتی را در خصوص این فاجعه داریم که شامل مصاحبه‌هایی با زائران و چند مستندات دیگر است که به شکل یک بسته کامل و جامع وجود دارد که در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

مهندس اوحدی یکی از برنامه های ستاد بزرگداشت شهدای منا اشاره و تصریح کرد: ۵ موکب در مراسم اربعین امسال به نام شهدای منا برگزار می شود که خانواده این شهدای عزیز از زائران پذیرایی خواهند کرد.

سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید وامور ایثارگران نیز در این نشست در خصوص ارائه انواع خدمات به خانواده شهدا اظهارداشت:نزدیک به ۲۰نوع خدمت به خانواده شهدای منا ارائه می‌شود که کارت بیمه سلامت تنهایکی ازاین نوع خدمات است.

محسن انصاری در نشست خبری بزرگداشت شهدای منا با اشاره به در پیش بودن اولین سالگرد این شهدا گفت: فاجعه منا حقیقتا پرتلفات ترین حادثه رخ داده در تاریخ حج محسوب می شود که ناشی از مدیریت غلط و اقدامات ناشایست دولت سعودی بود.

وی با اشاره به شهادت حدود ۵۰۰ ایرانی در فاجعه منا افزود: در بین شهدای منا ۶۰ نفر از ایثارگران به شهادت رسیدند که ۳۷ نفر از آنها از جانبازان و مابقی از خانواده ایثارگران بودند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهادت ۶ دیپلمات ایرانی در فاجعه منا اظهار داشت: چند اصحاب رسانه و دانشمند هسته ای و ۱۵ روحانی در کنار تعدادی از شعرا و قاریان قرآن در بین شهدای این فاجعه وجود دارد.

انصاری با قدردانی از دستور رهبری در خصوص شهید محسوب کردن جان باختگان فاجعه منا ادامه داد: مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه برای این حادثه عزای عمومی اعلام کردند اجازه دفن پیکرهای شهدا را در قطعه شهدا دادند.

وی در خصوص تعداد شهدای دفن شده ایرانی در عربستان گفت: ۳۹ شهید ایرانی در مقبرة الشهدای مکه دفن هستند که با رضایت خانواده ها، پیکرهایشان در همانجا آرمید.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران به یکی از مهمترین برنامه های دهه گرامیداشت شهدای منا ادامه و تصریح کرد: خانواده های شهدای منا دو درخواست داشتند که یکی از آنها بازگرداندن انتقال پیکرها و دیگری دیدار با مقام معظم رهبری بود که در هر دو مورد اقدامات ویژه ای انجام شد به طوری که خانواده این شهدا روز چهارشنبه این هفته با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

دکتر انصاری به یکی دیگر از برنامه های ستاد بزرگداشت شهدای منا اشاره کرد و افزود: طرح آبروی محله یکی دیگر از طرح های بزرگداشت است که در قالب آن از خانواده شهدای منا در هر محله تقدیر می شود. وی از تشکیل دومین کمپین مردمی «به کدامین گناه» خبر داد و گفت: این کمپین کاملا مردمی است که در فضای مجازی و به طور خودجوش تشکیل شده است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سوال که شنیده می شود برخی از مزایای خانواده شهدا به خانواده شهدای منا تعلق نگرفته است، آیا این مسئله صحت دارد یا خیر؟ گفت: این شهدا در سامانه و سیستم بنیاد شهید به نام شهید ثبت شدند و خدمات به خانواده آنها ارائه می شود.

دکتر انصاری ادامه داد: سه روز بعد از وقوع این حادثه، رهبری با شهید محسوب کردن جان باختگان فاجعه منا موافقت فرمودند.

 

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص انواع خدمات به خانواده شهدا اظهار داشت: نزدیک به بیش از ۲۰ نوع خدمت به خانواده شهدای منا ارائه می شود که کارت بیمه سلامت تنها یکی از این نوع خدمات است.

دکتر انصاری افزود: سوء مدیریت و عدم ساماندهی مناسب پس از حادثه بسیاری از ظن های موجود را تایید می کند با این حال طبق نظر رهبری نباید پیش داوری کنیم.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص ستاد تشکیل شده پیرامون بزرگداشت شهدای منا گفت: ۱۳ سازمان در این ستاد مسئولیت دارند و از سه ماه گذشته تا به امروز برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

وی با قدردانی از کاروان پارالمپیک ایران در المپیک ریو اظهار داشت: جانبازان و معلولان حاضر در این کاروان به طور خودجوش تقاضای نام گذاری این کاروان به نام کاروان شهدای منا را داشتند که ما نیز از آنها تقدیر کرده و برایشان آرزوی موفقیت داریم.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.