پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج

 تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج

رییس سازمان دیانت ترکیه در دیدار معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب بر حضور ایرانیان در مراسم حج تاکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با محمت گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

محسن قمی در این دیدار با قدردانی از نگاه تقریبی محمت گورمز در همفکری و همکاری برای توسعه وحدت و تقریب در جهان اسلام، بر حضور مردم و  نگاه درونی بر امنیت و خنثی‌سازی بحران به ویژه در حادثه اخیر (کودتای 14 جولای ترکیه) و نقش مؤثر سازمان دیانت، مساجد و مردم برای دفع کودتا و توجه به مردم و ارزش‌های دینی در تأمین امنیت داخلی کشور را مورد تأکید قرار داد.

وی همچنین ضرورت توسعه گفتمان دینی علیرغم تأخیر در این خصوص، تأکید بر گفت‌وگوی علما و نخبگان دینی و با توجه به معرفی اعضای هیأت علمای دینی از سوی ایران، درخواست معرفی هیأت علمای دینی ترکیه از سوی سازمان دیانت را مورد اشاره قرار داد و از ارایه خطبه‌های ارزشمند محمت گورمز در خصوص عاشورا و تأکید بر محبت به اهل بیت (ع) و عاشورا در ترکیه قدردانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فریضه حج، گفت: حج امری واجب است؛ ولی دولت سعودی حج را سیاسی کرده و بدون توجه به تعهدات لازم و تأمین امنیت و ارایه خدمات کنسولی برای ایرانیان و بی‌توجهی برای تشکیل گروه تحقیق و عدم عذرخواهی و پرداخت خسارت و  دیه و ... در خصوص حجاج ایرانی، قبل از مذاکرات نهایی، و یک جانبه، موضوع را خاتمه یافته تلقی کرد و اقدامات رسانه‌ای انجام داد.

وی ادامه داد: در عین حال در صورت تأمین نظرات قانونی، ایران از هر اقدامی برای حل مشکل حج استقبال می‌کند.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری همچنین گفت: امیدواریم با تلاش یکدیگر و ایفای نقش در کشور و جهان اسلام و با همفکری و همراهی عالمان و اندیشمندان، شاهد وحدت و یکپارچگی مسلمانان باشیم.

در ادامه این دیدار محمت گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه، توجه به وحدت مسلمین به خصوص در زمان حاضر با توجه به مشکلات جهان اسلام و نقش عالمان فارغ از سیاسیون برای کنترل و کاهش آلام جهان اسلام و گسترش ارتباط علمایی را مورد تأکید قرار داد و ضرورت توجه جدی و عملیاتی به موضوع وحدت و ایجاد بستر و فضای لازم برای گفتمان دینی و بحث‌های علمی و ارایه نقطه نظرات علمی در خصوص برخی اختلافات برای برداشتن سوءتعبیرها با توجه به مشترکات اصیل و وسیع در مقابل اختلافات را یادآور شد.

وی همچنین با تشریح برخی تلاش‌های خود برای بازگشایی مسیر حج برای ایرانیان، به ضرورت توجه به حضور ایرانیان در حج تأکید کرد.

این دیدار در حضور اسدزاده، سرکنسول و راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول، انصاریان، مشاور رییس دفتر و فلاح‌نژاد کارشناس ارشد دفتر مقام معظم رهبری، برگزار شد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.