جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

ضابطه مندي حجاج ايراني مثال زدني است/اعلام نتايج آزمايش DNA خانواده شهداي منا تا هفته آينده

  • 13 شهریور 1396
  • 09:33
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 762 بازدید
  • Article Rating
 ضابطه مندي حجاج ايراني مثال زدني است/اعلام نتايج آزمايش DNA خانواده شهداي منا تا هفته آينده

رييس سازمان حج و زيارت گفت: نمايان شدن جلوه هاي حج عزتمندانه توام با امنيت، آسايش و رضايتمندي حجاج نشات گرفته از عوامل متعددي بود كه از جمله آن مي توان به عامل مهم ضابطه مندي حجاج ايراني اشاره كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت از مكه مكرمه، حميد محمدي روز دوشنبه در نشست خبري در محل بعثه مقام معظم رهبري با بيان اين مطلب افزود: برنامه ريزي دقيق و منسجم، انتخاب نيروهاي بسيار كارآمد براي عمليات اجرايي حج، ارائه آموزش هاي لازم در دوره زماني كوتاه، همكاري خوب مسئولان عربستان و همچنين تغيير محسوس رويكرد آنها نسبت به برخورد با حجاج ايراني از ديگر عوامل مهمي بود كه موجب شد آنچه نماينده ولي فقيه به مردم قول داده بود، براي حجي عزتمندانه و آرام،‌ تحقق يابد.

وي با بيان اينكه حساسيت نسبت به حج امسال و نگراني از محدوديت زماني،‌ موجب شد با جديت بيشتري كار دنبال شود، گفت:‌ در حوزه هاي مختلف از جمله مشاعر، ساختار ويژه اي ديده بوديم و با توجه به نگراني هايي كه در اين بخش حساس وجود داشت حتي ستاد بحران نيز پيش بيني شده بود.

رييس سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: بزرگترين نگراني و دغدعه ما مربوط به مشاعر و بحث گرمازدگي بود كه با توجه به برنامه ريزي خوبي كه شد با مشكلي مواجه نشديم و با تمهيداتي كه در نظر گرفته شد از جمله چادرهاي مناسب،‌ تامين كافي آب و يخ،‌ و لوازم مورد نياز، حجاج دچار آسيب نشدند.

محمدي خاطرنشان كرد: برنامه عزيمت به جمرات نيز يكي از نكات بسيار مهم بود كه با دقت نظر دو طرف و با جديت پيگيري شد و با در نظر گرفتن مسيرهاي رفت و برگشت مشخص،‌ استقرار نيروها در طول مسير، برقراري نظم و زمانبندي مناسب، هيچ آسيبي متوجه حجاج ايراني نشد.

وي برنامه عمليات پرواز زائران را يكي از پيچيده ترين بخش هاي حج در حوزه اعزام و بازگشت برشمرد و گفت: در مرحله اعزام با توجه به فشار كاري بالايي كه وجود داشت 75 درصد حجاج ما توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي منتقل شدند وهمين روال براي بازگشت هم انجام مي شود.

محمدي ادامه داد: اولين گروه حجاج ما از بامداد روز سه شنبه 14 شهريور از جده راهي ايران مي شوند و مجموعه پروازهاي ما از روز چهارشنبه از دو فرودگاه جده و مدينه خواهد بود كه به طور مساوي 6 پرواز در هر فرودگاه انجام مي شود.

وي اضافه كرد: از 19 شهريور كه عملا پروازهاي مدينه بعدي ها، شروع خواهد شد، طبيعتا حجم پرواز هاي جده به دو برابر خواهد رسيد و در فرودگاه مدينه همان پروازهاي قبلي انجام خواهد شد.

رييس سازمان حج و زيارت اظهاركرد: تلاش مي كنيم در فرصتي كه تعيين شده تا اواخر ذي الحجه حجاج مدينه قبل به ايران بازگردند و حجاج مدينه بعد هم تا حدود 5 يا 6 محرم به كشور اعزام شوند.

محمدي به پيگيري ها براي مشخص شدن وضعيت هفت تن از شهداي فاجعه منا نيز اشاره كرد و گفت: در مذاكرات با وزير حج عربستان اين موضوع قبلا مطرح شده بود به همين دليل 7 تن از عزيزاني كه مشخصا مزار شهيد آنها مشخص نيست در اين موسم حج با ما همراه شدند.

وي افزود: قبل از ايام تشريق با هماهنگي وزارت حج و صحه عربستان آزمايش DNA گرفته شد و مطابق گفته آنها، فرايندي حدودا 15 روزه دارد كه با توجه به اينكه يك هفته از آزمايش مي گذرد، اميدواريم كه نتيجه زودتر مشخص شود.

وي خاطرنشان كرد: در طول مذاكراتي كه با وزير حج عربستان داشتيم، موارد مربوط به فاجعه منا، ريشه يابي آن، ديه شهدا‌ بر اساس قاعده «قتيل الزحام» و همچنين ديه شهداي مسجدالحرام وعده داده شده بود و طبيعي است كه مساله همچنان مصرانه در جلساتي كه داشتيم مطرح كرديم و دنبال خواهد شد.

محمدي تصريح كرد: اخيرا هم در جلسه اي كه با وزير حج عربستان داشتيم، تاييد كردند كه اين مساله را بررسي مي كنند و نتايج را بعد از موسم حج خواهند داد.

رييس سازمان حج و زيارت در بخش ديگري از اين نشست خبري ويژگي هايي متفاوت از حج امسال را برشمرد و گفت:‌ يكي از بحث هاي كه در فضاي مجازي به صورت منفي به آن پرداخته شد بحث مچ بندها بود كه از ابتدا تا انتهاي كار به لحاظ طراحي ايده و ساخت در ايران انجام شد و به لطف خدا همه حجاج با وسواس از آن استفاده كردند و اثر رواني خيلي خوب و اطمينان بخشي ايجاد كرد.

وي افزود: راهنمايان ما محدود هستند اما در كاروان ها افرادي با نرم افزاري ويژه اين مچ بندها كه در اختيار داشتند به كمك راهنمايان آمدند و به راحتي حجاج را از طريق اين مچ بندها و نرم افزار به سمت محل اسكان هدايت مي كردند.

محمدي حضور بيش از 15 هزار زائر اهل سنت در مناسك حج امسال و برنامه ريزي براي اعزام آنها به منا در روز ترويه را از ديگر ويژگي ها برشمرد و ادامه داد: از ديگر نكاتي كه امسال از اهميت ويژه اي برخوردار بود، كنترل سيستماتيك و مانيتور كردند حركت زائران از مكه به عرفات و همچنين رصد حركت كاروان ها از زمان خروج از چادرها در منا تا رسيدن به جمرات و مسير بازگشت بود كه يك مديريت ميداني بسيار مناسب انجام شد و اين اقدامات براي سال هاي آتي نيز تقويت مي شود.

وي بحث پيشگيري و مواجهه با گرمازدگي در موسم حج را يكي از دغدغه هاي اصلي ديگر عنوان كرد و گفت: علي رغم اينكه به هيچ كشوري اجازه داده نشد در مشاعر خدمات پزشكي ارائه كند، يكي از ويژگي هاي تفاهم نامه ما با عربستان سعودي اين بود كه صرفا به جمهوري اسلامي ايران مجوز داده شد خدمات پزشكي بدهد و در منا بيمارستان صحرايي داشته باشد.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه تنها در موسم مشاعر 1500 زائر در عرفات و 6500 زائر در منا مورد معاينات پزشكي قرار گرفتند و ويزيت شدند،‌ اظهاركرد: امكانات خوبي ايجاد شد و نتيجه اش اين بود كه شاهد بحران و مساله اي در حوزه بيماري ها نباشيم.

وي تعداد افرادي كه تا كنون از مجموع 86 هزار 300 حاجي،‌ به رحمت خدا رفتند، 13 نفر عنوان كرد و گفت: اين افراد هم عمدتا به دليل كهولت سن و نارسايي قلبي كه از قبل مواجه بودند، جان باختند كه در مقايسه با سال هاي گذشته عدد بستري در بيمارستان ها و همچنين تعداد فوتي ها بسيار كمتر بوده است.

محمدي درباره شرايط اسكان در مدينه و محدوديت ها در اين زمينه گفت: وضعيت اسكان در مدينه به دليل تخريب گسترده اي كه در منطقه مركزي صورت گرفته از نظر تعداد كم هتل ها، بسيار نامناسب است و خيلي كشورها اقامت خود را در اين شهر كاهش داده اند.

وي افزود: به دليل اينكه هيچ هتلي در سال هاي اخير منطقه مركزي مدينه منوره ساخته نشده است طبيعتا هتل هاي موجود قديمي ترهستند بنابراين وضعيت كلي اسكان در مدينه نسبت به مكه ضعيف تر است البته نه به اين معني كه وضعيت نامطلوب است اما در مقايسه با مكه كه حدود 40 درصد هتل هاي ما امسال نوساز و جديد بود، برابري نمي كند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.