جمعه 10 فروردین 1403
EN

نگارخانه

مشاهده خبر

وقفه ۱۰ روزه در صدور روادید اربعین جبران نشده است

وقفه ۱۰ روزه در صدور روادید اربعین جبران نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ حمید محمدی در گفت و گویی با اشاره به اینکه با توجه به تصمیم گیری که از سال ۹۴ گرفته شد، چون ساماندهی و فراهم کردن مقدمات حضور مردم در اربعین یک کار بسیار بزرگ است و باید از ظرفیت کل کشور استفاده شود، مسئولیت ساماندهی اربعین به ستاد مرکزی اربعین یعنی به وزارت کشور سپرده شد، اظهار داشت: وزارت کشوزر با استفاده از امکانات کل کشور می تواند این حرکت عظیم را مدیریت کند و سازمان حج و زیارت نیز یکی از ارگان های ۱۵ گانه ای است که می تواند در این راستا کمک کند.

تنها بخشی از زائران اربعین در سامانه «سماح» ثبت نام کرده اند

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت کلی به عهده ستاد مرکزی است و وزارت راه و شهرسازی کمیته زیرساخت را به عهده دارد، وزارت خارجه مسئول کمیته هماهنگی امور کنسولی است و حج و زیارت کمیته ثبت نام ستاد مرکزی را عهده دار است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ما ۲ هزار و ۴۷۰ دفتر زیارتی در کشور داریم، ادامه داد: از سال ۹۴ سامانه ای را طراحی کردیم برای راحت تر ثبت نام کردن زائران تحت عنوان سامانه «سماح» که از طریق آن از هر لحظه هر کسی می تواند به صورت آن لاین ثبت نام کند.

محمدی تصریح کرد: این سامانه مزایای زیادی در جهت مدیریت اطلاعات زائران داشت.

وی با تاکید بر اینکه در ستاد مرکزی اربعین مصوب شد که ثبت نام از طریق این سامانه باشد و دفاتر پست را در سراسر کشور به کار گرفتیم تا در قسمت هایی که دفاتر زیارتی نیست، دفاتر پست خدمات رسانی کنند، افزود: در کنار این سامانه چند مجموعه خارج از سامانه سماح هم وجود دارد که مورد نظر سفارت عراق هستند و فعال بوده و ثبتنام می کنند و برای زائران ویزا می گیرند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: از مجموعه مردم متقاضی ثبت نام در پیاده روی اربعین تنها بخشی در سامانه سماح حضور دارند و ثبت شده اند.

تغییر گروه های کنسولی و جایگزینی دلار با ریال وقفه ۱۰ روزه در صدور روادید را به دنبال داشت

محمدی با بیان اینکه برای صدور روادید عراق علاوه بر ۴ کنسولگری که داشت ۱۲ دفتر موقت هم در ۱۲ استان دیگر مستقر کرد، تصریح کرد: اخیرا در این رابطه با مشکلاتی مواجه شدیم؛ هفته گذشته یعنی ۲۶ مهرماه مواجه شدیم با تغییر گروه های کنسولی که از عراق آمده بودند، افرادی که با ساز و کار صدور روادید آشنا شده بودند یک دفعه باید جا به جا می شدند که همین امر روند صدور روادید را دچار وقفه کرد.

وی ادامه داد: تغییر هزینه ویزا که با تدابیر ستاد مرکزی اربعین از دلار به ریال شد، گرچه ابلاغ و انجام اش به سرعت روی سامانه سماح انجام شد اما از روز شنبه ۲۹ مهرماه تا ۴ آبان ماه کاملا کنسولگری های عراق حواله های ریالی را اخذ نمی کردند چراکه موضوع برای شان روشن نبود و نمی پذیرفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بنابراین ۶ روزی که برای ما هر لحظه اش مهم بود در روند صدور روادید توقف ایجاد شد، اظهار داشت: چنین وقفه سنگینی باعث شد تراکم سنگینی در بحث صدور روادید ایجاد شود.

محمدی با بیان اینکه البته وزارت کشور سخت پیگیر حل مشکل بودند تا متقاعد کنند کنسولگری های عراق را که در نهایت تا روز پنجشنبه موضوع حل شد و سپس کار روی روال عادی افتاد، تصریح کرد: این ۹ تا ۱۰ روز وقفه جبران نشده است؛ مجموعه نیرو های حج و زیارت شبانه روزی کار می کنند و ۱۵۰ نفر در دفاتر ۱۳ گانه یکسره کمک می کنند تا عقب افتادگی ۱۰ روزه را جبران کنیم اما انصافا کار سنگین است.

محمدی خاطرنشان کرد: همه تلاش می کنند مسیر برای زائران هموار تر شود، اما نمی توان همه امکانات مورد نیاز این جمعیت ۲ و نیم میلیونی را در مدت بسیار کوتاه فراهم کرد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.